Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom staat de polder vol met tulpenvelden? zie uitleg

Misschien een domme vraag maar ik vraag me echt af waarom de boeren tulpen op hun land zetten. Als ze er af gehaald worden zijn de tulpen uitgebloeid. Dus voor de verkoop zijn ze niet. Volgens mijn vriend doen ze dit voor de bollen. Maar mij lijkt het onlogisch om eerst bollen de grond in te doen om ze daarna weer te rooien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
17.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De bollen (tulpen-, hyacinten-, narcissen-, etc.)vermeerderen zich onder de grond en groeien nog door zodra de koppen gerooid zijn.
Na een week of wat worden de bollen naar boven gehaald en gepeld door een heleboel vakantiehulpen (met name scholieren).
De bollen worden daarna verkocht; buitenlanders - maar ook veel Nederlanders - zijn er dol op.

Toegevoegd na 1 minuut:
met "koppen rooien" bedoel ik eigenlijk "bloemen koppen".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hierdoor krijg je een grotere bol als resultaat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is het zo; kleine bolletjes worden in de grond gestopt om na een seizoen grote bollen uit de grond te halen, die weer verkocht worden aan mensen die niet het geduld hebben om te wachten.
Een tulpenbol produceert de lente nadat je 'm i de grond hebt gestopt al een bloem, terwijl je een jaar of 5 geduld zou moeten hebben als je tulpenzaad zou zaaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk voor de sier
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een bolbloem gebloeid heeft vormen zich nieuwe bolletjes. Als je die bolletjes later weer uitplant krijg je bloemen van hetzelfde type. Een kweker wil natuurlijk een zo goed mogelijke opbrengst aan nieuwe bollen hebben. Daarom hebben ze allerlei trucjes bedacht om de natuur een handje te helpen krachtige, nieuwe bolletjes te vormen. Zou je dat niet doen dan krijg je een mindere opbrengst.
Dus halen ze de bloemen eraf om geen energie verloren te laten gaan aan zaadvorming. Alle energie moet besteed worden aan de groei van de bollen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloembollen zijn er in overjarige bollen, die dus meerdere jaren mee gaan en eenjarige bollen, die slechts een seisoen mee gaan.
Een tulp is een eenjarige bloembol, dus na de bloei gaat de bol dood.
Maar tegelijk groeien er ook nieuwe bollen, die volgend jaar zullen bloeien en kleine bolletjes die nog doorgekweekt kunnen worden.
In grote lijnen is het zo, de kweker stopt 10 tulpenbollen in de grond, die bloeien en vormen daarna 20 nieuwe bollen en tientallen kleine bolletjes voor de doorkweek en dat is handel, het gaat dus inderdaad om de bollen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding