Krimpen ballonnen buiten?

Morgen hebben we een feestje van mijn zoontje's 1e verjaardag en daarom hebben we vanmiddag de boel al versierd inclusief de tuin. Maar ik zie nu dat sommige ballonnen zijn gekrompen. Hoe kan dit? Kan ik ze laten hangen of moet ik ze weer binnenhalen voordat er niets van over blijft? Het zijn er heel erg veel dus is hartstikke zonde. Of komen ze morgen weer bij en heeft 't met de kou te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
13.7K

Het beste antwoord

Ik merk op dat je niet vermeld of je ballonnen met lucht of helium zijn gevuld.

Binnen of buiten... de ballonnen gaan na een tijdje altijd krimpen.

Hoe kouder de lucht (buiten) en dus ook IN de ballon, hoe sneller hij zal krimpen. Dit is omdat de moleculen minder actief zijn en minder tegen de wand van de ballon wrijven.
Dit is zo voor bijna alle gassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals Kimath hierboven zegt zijn ze ook licht poreus, maar dat is over langere tijd gezien.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de video kan je het versnelde effect van kou op een ballon zien, (met vloeibaar stikstof).

Buiten gebeurt net hetzelfde maar dan veel trager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi filmpje, bedankt! Maar die ballon was hartstikke snel weer in zijn oorspronkelijke formaat. Die bij mij in de tuin zijn klein gebleven ondanks dat het overdag best wel lekker warm was. Waarom gingen die niet in hun oorspronkelijke formaat terug dan??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik zelf ook benieuwd naar.... je zou er zelfs een aparte vraag van kunnen maken .... ik ga alvast wat zoeken. Het moet met de moleculen te maken hebben, want als de lucht in de ballon koud is zijn ze minder actief. In het filmpje waren ze maar even kous, bij jou langere tijd... Ik ben er niet zeker van, maar het moet hiermee te maken hebben. Ik weet echter nog steeds niet of jouw ballonnen gevuld waren met 'gewone' lucht of met helium. In het filmpje was het met helium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van mij waren gewoon met lucht gevuld. En nu is het feest en alles achter de rug en zien ze er uit als verschrompelde rozijntjes ofzo...... Er is haast niets van over meer!!!

Andere antwoorden (2)

Nee soms ook binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wat heeft iemand nou aan zo'n "antwoord"? Zo nietszeggend....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx Amade, kan er inderdaad niet zo hèèl veel mee nee. Nou, niks eigenlijk......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
binnen krimpen ze ook ja.. maar da's doordat er een heel klein beetje lucht uitloopt, ze zijn nou eenmaal niet helemaal luchtdicht.
Kimath
13 jaar geleden
Wow, duidelijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja he?
maargoed, warme lucht zet meer uit dan koude lucht...
stop maar eens een ballon in de vriezer, dan kan je het zien. dus door de kou gaat een ballon krimpen.
alleen als het weer warm wordt, zet hij nooit meer zoveel uit als dat ie daarvoor was, lijkt het wel.. ra, ra?
Het materiaal van een ballon (rubber) is licht poreus. Lucht loopt er dus langzaam uit. Buiten of binnen heeft er niet veel mee te maken, je zult ze opnieuw moeten bijvullen met lucht.