Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn die cilindervormige dingen die op daken staan in Turkije?

Ik zag een foto van een stad in Turkije, waarop op bijna alle daken een zelfde ding stond, waarvan ik me afvraag wat het is. Het is een vrij grote cilindervorm die op z'n zij ligt, en die ligt dan op een soort paal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
15.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Griekenland wordt hier ook veel gebruik van gemaakt, jammere van het systeem is dat als er geen zon is je dus koud staat te douchen als er geen back-up systeem is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het in Portugal het volgende ook weleens gezien: Op het dak lagen zwarte tuinslangen die opgerold als een slang onder een doorzichtige plastic koepel lagen, de zon verwarmde het water in de slangen en met dat warme water werden de zwembaden gevuld, super.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zijn waterreservoirs. Praktisch elk appartementencomplex heeft zo'n ding op het dak. Het wordt gebruikt om water op te slaan en via de zon te verwarmen zodat ze het water niet op hoeven te stoken met eigen energie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow! geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijgt met geen last van legionella?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het goed is niet, in Nederland wordt geadviseerd om het water warmer te maken dan 55 graden (boven de 45 graden overleeft de legionella-bacterie niet) dus ik ga er van uit dat ze die 55 graden wel weten te realiseren. er is in ieder geval geen sprake van grote sterfte door legionella in turkije en griekenland (waar dezelfde cilinders ook veel gebruikt worden).

Andere antwoorden (3)

Zonnenenergie. In de cilinders zitten water in. Zo krijgen ze warm water.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn draaibare cylinders waar water in zit om het te verwarmen . Ze zijn draaibaar naar de stand van de zon .

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat draaibaar zijn is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonneboilers voor warm water
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding