waarom zijn de muntblaadjes wat bruin geworden aan de rand van de blaadjes? Het munt plantje staat binnen op mijn kookeiland.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
14.9K

Het beste antwoord

Bij veel kamerplanten komen de bruine randjes doordat de luchtvochtigheid te droog is. Dit is vooral vaak het geval bij tropische planten. Maar wat ook een oorzaak kan zijn is een te kleine pot. Aangezien munt flink kan groeien vermoed ik dat de wortels in het gedrang zijn en dat daardoor de bruine randjes langs het blad zijn ontstaan. Je kunt daar 2 dingen aan doen. Je kunt de plant overpotten in een grotere pot of je kunt de plant door midden scheuren (verdelen) en dan opnieuw planten in 2 potten. Gebruik goede potgrond en hou vochtig totdat de plant weer goed aangeslagen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De munt is van nature een winterhard vaste plant, die in de grond wortelstokken heeft om te overleven.
Vanaf halverwege het voorjaar tot aan het einde van de zomer, kan er blad vanaf geplukt worden om thee van te zetten.
Echter men wil het hele jaar door muntthee drinken, dus hebben de kwekers er wat op gevonden, ze gaan de munt niet scheuren, zoals ze dat bij veel tuinplanten doen, maar stekken.
Deze stekken hebben voorlopig nog geen wortelstokken, die komen er later wel aan, maar zover komt de munt niet, hij wordt afgeknipt en normaal zou hij weer gaan uitlopen vanuit zijn wortelstokken, maar die zijn er nog niet, dus gaat hij na het afknippen dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze muntplanten worden in warme en lichte kassen gekweekt, omdat we zelf de zomer met volop munt niet kunnen afwachten.
De munt die nu binnen terecht komt, staat ineens in een vrij donkere omgeving en zal langzaam afsterven.
Zet ze in een grotere pot en naar buiten er mee, misschien komt het uiteindelijk nog wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wel binnenhalen voor de nacht toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi muntvrouwtje!
Ja natuurlijk, als het nog mocht gaan vriezen even binnen halen.
Hoe gaat het nu met jouw munt?