Help! We hebben muisjes (in een oud, rot huis). Iemand een goedkope, praktische tip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel antwoorden: neem een kat. Een kat is een gezellig, gemakkelijk en zelfstandig huisdier. Maar absoluut geen reden om aan te schaffen alleen om muizen te vangen. De mensen die dit antwoord gegeven hebben, hebben vast nooit gezien hoe een kat een muis vangt. Een kat vangt een muis en gaat nog een flinke tijd spelen voordat ze de angstige muis uiteindelijk doodt. Zo'n muisje sterft een afschuwelijke marteldood, erger nog dan gif. Met als enige voordeel dat het sommige muizen lukt om nog te kunnen ontsnappen (maar dan vaak gewond toch nog langzaam dood gaat). Dan kun je nog beter een muizenval aanschaffen. Maar ook dat is geen garantie dat het beestje direct en pijnloos sterft.
Beter zijn de vallen waarbij ze in leven blijven, en je ze ver weg in de natuur kunt loslaten. Of wie weet, toch dat plakband, of zeker het proberen waard: de tip van Kristal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht eerder aan: beschuitjes kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een rot huis is, verhuis je toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees lief voor ze, ze leven al zo kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je huisbaas een gespecialiseerd bedrijf inschakelen?
zondag
13 jaar geleden
Dat vind ik een heel lief en vertederend antwoord Meelkoosje, pardon, Moolkeesje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet waarom mensen zeggen neem een kat of hond want een kat of hond zit jij je hele leven aan vast.
Dat kan je toch niet goedkoop noemen.

Het beste antwoord

Neem een kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap die minnen ook niet.
Van mij een plus voor deze, zeer voor de handliggende, simpele oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap die minnetjes wel, alhoewel ik ze niet heb gegeven...... zie mijn reactie hierboven op de vraag.

Andere antwoorden (15)

Een kat is heel praktisch en gezellig. De beste oplossing is om een muizenval of gif te kopen en neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel praktische en bekende tips maar ook grappig how je het er neer zet. Nu komt het over of de kat lui is en de vallen en het gif beter werken :D Het werkt me op de lachspieren, een goed begin van de dag, dus thxs :)
Kristal
13 jaar geleden
;-))) forallweknow, je hebt gelijk. Van mij toch geen plus, ik hoop altijd dat de muizen de val doorhebben en het gif laten liggen. Er zijn vriendelijker manieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roland heeft wel gelijk. We hadden ook een kat genomen voor de muizen destijds, en het hielp wel een beetje, maar katten zijn meestal toch gewoon lui.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat is praktisch? nja, ik ga er maar niet op in... -1
zondag
13 jaar geleden
Nog nooit een luie kat gehad in verband met het muizen vangen hoor. Katten zijn juist heel actief op dat gebied. Ik heb al heel wat muizen cadeau gekregen van mijn katten, maar helaas lust ik ze niet. Ik wil ze niet beledigen dus vertel ik ze dat niet maar gooi de muisjes stiekem weg in de vuilconainer. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag was toch ook een goedkope, praktische tip?
Dit is dat toch ook? +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry verkeerde antwoord ;|
Een diervriendelijke muizenval en laat ze vrij in het bos of verkoop ze :p of je kan een kat nemen, bij ons heeft dat alleen niet gewerkt:p haha succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD dat verkopen was een grapje hihi :$ sorry :)
Aluminium folie neerleggen in kleine stukjes, eten ze op en gaan dood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die kende ik nog niet. wel een goeie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit van gehoord.
zondag
13 jaar geleden
Dierenbeul! Als je dieren dood maakt moet dat in één klap gebeuren en moet je ze niet laten lijden. Dikke min van mij.
Kristal
13 jaar geleden
nou zeg... wat een manier... bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag
Gelijk heb je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt hetzelfde als gif!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zielig hoe mensen martelpraktijken kunnen bedenken....neem zelf eens een hapje aluminiumfolie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alles hebt geprobeerd, van diervriendelijk, een kat enz dat is dit een goede manier! Een kat vangt een muis, speelt ermee, bijt hem, dan weer spelen totdat de muis uitgeput is en doodgaat, nee das vriendelijk!!! Vlees op je bord word ook lekker diervriendelijk doodgemaakt, not!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat vind ik ook niet vriendelijk en is bovendien geen goedkope oplossing. Ik weet alleen niet of een muis aluminiumfolie eet maar vind het raar. Ikzelf vind het antwoord....wat kaas in een emmer leggen en als de muis gevangen is hem in de natuur weer loslaten dan vriendelijker.
Kristal
13 jaar geleden
Het verschil tussen de kat en mensen Nancei, is juist dat mensen een diervriéndelijke manier kunnen bedenken om muizen te vangen, een kat volgt zijn instinct. Dus zeg nu niet: vind je mij bruut? kijk eens naar een kat!
want dat is gewoon geen vergelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kat een muis vangt is dat de natuur, wel bruut maar zo zitten katten in elkaar, net zoals wij dieren doden om op te eten, alleen wij doen het iets vriendelijker. Een haai of krokodil of tijgers eten ons ook op en dat is net zo goed de natuur....dit allemaal om te overleven! Een kat daarentegen doet dit niet om de muis op te eten maar puur om vreselijk te laten lijden. Maar een muis doden met aluminiumfolie? Waarom moet die dood? Gewoon vangen en buiten weer loslaten is toch veel beter?
Kristal
13 jaar geleden
Dubossies, een kat speelt niet met de muis om het vreselijk te laten lijden, hoewel dat op ons als mens zo over kan komen, maar een kat doet dat omdat er zo stofjes in de muis vrij komen die het diertje smakelijker maken voor de kat.
Daarbij heb ik eens gelezen, maar ik weet niet of het echt zo is, dat de muis eigenlijk geestelijk al vertrokken is als de kat met hem/haar speelt. Soms lijkt dat ook zo, want als het muisje de kans heeft om te ontsnappen blijft ze zitten. Ik weet dus niet of het waar dat de geest dan al uit het lijfje van het muisje is voor het muisje daadwerkelijk gedood is maar ik hoop het wel want dan merkt ze er niets meer van.
Verhuizen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GOEDKOPE oplossingen...
Vang ze door een emmer neer te zetten met een loopplankje schuin er tegenaan. Doe iets lekkers in de emmer, bv kaas of chocola. Ze gaan er naartoe, vallen in de emmer maar kunnen er niet meer uit.

Een kat deed bij ons trouwens wonderen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het die kat op de foto.?
+1
zondag
13 jaar geleden
Nee, deze was de rust in eigen persoon maar wel een goeie muizenvanger. De muis die we destijds hadden werd gevangen door zijn vriend (ook een rooie en een erg grote dondersteen) die ik een week eerder dan deze uit het asiel had bevrijd. Die is een paar jaar geleden overreden en deze moest eind verleden jaar inslapen vanwege een tumor. Nou zitten we zonder katten en ik mis die beesten zo, boehoehoe! Maar na de grote vakantie nemen we denkelijk nieuwe. :-)
Kristal
13 jaar geleden
+ 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me wel af: hebben de muizen echt door dat er wat lekkers in de emmer zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.....Enne: Wie een kuil graaft voor een ander...je weet wel.
zondag
13 jaar geleden
Die muizen kunnen heel goed ruiken dus ze bespeuren meteen dat er in de emmer iets om te smikkelen zit.
Ik kom nog wel eens in Hongarije.
En daar kun je een speciaal soort plakband kopen .
Als de muizen er overheen lopen blijven ze er vast op zitten.
Aan de ene kant,,diervriendelijk als je elke dag kijkt of er een muis opzit.
Je kunt hem dan bevrijden.
Je kunt het vergelijken met een soort dubbelzijdig plakband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me werkelijk af hoe je dit als diervriendelijk kunt zien.
Heb je al eens geprobeert een wilde muis vast te pakken?
Voor het beestje niet leuk en voor jou ook niet kan ik je verzekeren.
zondag
13 jaar geleden
Nou Eef, ik moet Danielle gelijk geven. Ik vind 't ook niet zo diervriendelijk. Stel je voor dat ze zo'n plakband neerleggen om mensen te vangen en jij blijft er zelf 's nachts aan vastplakken en gaat worstelen om los te komen en dat lukt je niet op eigen kracht. En dan 's morgens komt er een enorm veel groter wezen je losmaken. Hij is eigenlijk ook bang voor jou dus dat losmaken gaat ook niet van een leien dakje. Wellicht breek je een arm of een been bij die operatie of wordt je vel afgescheurd. Goed scenario voor een horrorfilm trouwens.
Deze tip heb ik eerder aan iemand gegeven, misschien heb je er iets aan?

Misschien heb je iets aan mijn zelfbedachte muizenval?
Neem een redelijk grote emmer en neem een deksel van een pan. De deksel moet bijna even groot zijn als de diameter van de emmer zodat die deksel als het ware een centimeter of 10 van de bovenrand van de emmer blijft hangen. Onderin de emmer leg je kaas, iets wat goed ruikt. Je zet de emmer bij een plek waar je weet dat de muis graag klimt, een plank of zo, in ieder geval moet het voor de muis mogelijk zijn om in de emmer op de deksel te springen. Je zal zien dat de deksel dan omdraait om zijn eigen middelpunt (as) door het gewicht van de muis die dan naar beneden in de emmer glijdt. De deksel draait door de vaart door en dekt de emmer weer af zodat het muisje er niet uit kan. De muis eet lekker zijn kaasje op en jij kan hem later ergens in de natuur uitzetten. Werkte bij mij altijd prima ;-)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Superplus voor je diervriendelijke methode......
Kristal
13 jaar geleden
dank je Ajna
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik pindakaas, werkt beter.
Kristal
13 jaar geleden
"mijn" muisjes vonden kaas ook lekker maar pindakaas werkt vast ook ;-)
Kristal
13 jaar geleden
Nou, dat zou je verbazen wat een muis kan. Natuurlijk probeerde ik het eerst zonder deksel, volgende ochtend: kaas weg en muis weg. Terwijl het geen klein emmertje was dus ik ook niet begreep hóe ze het deden maar wel dát ze het konden. Vandaar dat ik verder ben gaan denken en de deksel ideaal bleek te zijn want de volgende ochtend: kaas op maar muisjes nog in de emmer.
Vandaar.
bij ons werkte de vallen niet meer na een tijdje zelfs niet de klassieke dichtklap vallen. gif werkt wel en de plakmatjes ook dit is wel zielig maar het was bij ons de enige manier. want ze liepen niet meer in de vallen. je kan kan ook hun holletjes dicht metselen dat werkte bij ons ook goed (wij hebben ook een erg oud huis)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem een muizenval en doe er wat pindakaas op werkt zeer goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben al een halfjaar 3 muizenvallen (dichtklap) staan. Nog GEEN resultaat, terwijl we elke dag de muis zien lopen!
zondag
13 jaar geleden
Had ik ook met "mijn" muis. Hij heeft wel 2 maanden bij ons gewoond en ging nooit in een val voor kaas of chocolade. We hebben verschillende vallen geprobeerd. Waar hij van leefde is mij klaar een raadsel want wij ruimden in die tijd alles tot op de laatste kruimel op maar hij rende iedere middag vrolijk over het aanrecht en het gasstel. We namen uiteindelijk een kat uit het asiel en de volgende middag was de klus al door hem geklaard. Als beloning hebben we toen nog een andere kat uit het asiel gehaald zodat hij een kameraad had. Werd een erg leuk stel vrienden.
Watjes met pepermuntolie werkt perfect! (te koop bij bv, De Tuinen) alle gaten dichtmaken met purschuim o.i.d. natuurlijk wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
wat moet je dan doen met die watjes met pepermuntolie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op strategische plaatsen neerleggen. Muizen vinden de geur erg vies en gaan ergens anders heen.
Kristal
13 jaar geleden
't is in ieder geval diervriendelijk, het lijkt me alleen wel dat je er dan veel nodig hebt?
+1
HIer kan je muizen vallen krijgen waar de muizen wel in kunnen maar niet meer uit kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muizenvallen met pindakaas erop en voorkomen dat ze via afvoer of putjes binnenkomen door fijn ijzergaas te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste mensen, wat zijn jullie voor een griezels! De vraag is helemaal niet: Hoe doodt ik muizen. Mogelijk maakt vraagstelster zich juist zorgen om die lieve muisjes omdat het een oud, rot huis is! Waar blijven die tips van: Schakel een goede aannemer in. Evacueer de muisjes tijdelijk. Sluit een kacheltje in het muizenholletje aan. Stut hun huisje. Sla extra kaas in. Ben extra waakzaam tegen indringende kattebeesten. Brei wollen sokjes en sjaaltjes.....

Heel veel sterkte en liefs voor die muisjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mensen die eenhekel aan katten hebben of er allergisch voor zijn: neem een Cairn-, Jack Russel of West Highlandterrier.
Deze hondjes troeven een kat af in het vangen.
Ook spelen ze er niet mee, wat een kan nogal eens doet.
De dierenvriend van de vorige vraag bedoelt het vast heel goed maar je moet beseffen dat voor iedere muis die je zie er 10 aanwezig zijn.
Ze vermeerderen zich en wat dan?
Met gif of plakband werken is een langzaam proces en het levend van het plakband af krijgen van een angstige en zeer agressieve muis is ook geen pretje.
Bovengenoemde honden doden direct en spelen niet eerst met de levende prooi.
De muis terugzetten in de natuur is ook geen optie, die gaat haar nest weer opzoeken.
Ik ben zelf een dierenvriend, heb oa muizen en hamsters
etc. gehad.
Het eigenaardige is dat onze hond de hamster NIETS doet, zelfs toen deze weggelopen had heeft een van onze honden hem gepakt.
Heeft het diertje voorzichtig in de mand gelegd en het diertje was (verstijfd van schrik) volledig onbeschadigd.
Blijkbaar wist het hondje dat het een van onze andere huisdieren was.
DIT IS BEWIJSBAAR SERIEUS GEBEURD.
De hamster heeft nog vele jaren geleefd.
Onze honden zijn dus ook nog een selectieve vangers.
Dus behalve de kat zijn kleine terrierachtige honden ook zeer geschikt en die vangen geen vogels!
Met ratten, mollen en muskusratten weten ze ook goed raad.
Ook vossen en andere dieren die huis en erf kunnen bestelen van (huis)vee jagen ze weg.
Omdat ik dat in de langer reeks antwoorden nog niet tegengekomen ben, bij deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zet zelf muizenvalletjes, en doe daar pindakaas op. Helpt prima. Verder zet ik (op plaatsen waar de muizen komen) schoteltjes neer met eucaliptus olie. Zij hebben n.l. een vreselijke hekel aan die geur, dus zullen dan niet snel in die vertrekken komen. Succes. Gea.