Wat is dit voor een vogel? 't Vloog tegen m'n raam van de week, maar na even bijkomen kon hij weer verder reizen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Tjiftjaf of Fitis. Even goed naar de aangeboden geluiden luisteren en dan horen welke je in je omgeving hebt.
Het is geen jong. Het is aangeslagen van de botsing. Zieke of gewonde vogels gaan op-gepopt zitten. Met een "hersenschudding doen ze dat ook."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Als ik foto's vergelijk met officiele tjiftjaf-foto's, zie ik inderdaad veel overeenkomsten! Ik hoor de tjiftjaf in de omgeving, dus ik vermoed dat het een tjiftjaf was. Leuk, want die had ik nog nooit zo ontdekt.

Andere antwoorden (8)

Dat is een mus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
heb je niet gemind, maar een mus heeft veel meer tekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ook nog kunnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een winterkoninkje dan hè ;-)
het lijkt mij een winterkoninkje.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
geen punt hoor die min, maar zeg dan even wat het wel voor vogeltje is?
altijd fijn om weer wat te leren ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gesproken: "geen punt hoor, die min" een vette plus daarvoor. Schijnbaar waart er een minspook door GV...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Volgens mij is het een winterkoninkje met dat staartje zo omhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100% zeker een winterkoninkje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier pics van een jonge winterkoning. de eyeliner komt overeen, maar de (af)tekening niet.
http://www.floraenfaunafotografie.nl/Vogels3.html
Rieneke1
13 jaar geleden
het is ook geen jong vogeltje, zoals in enkele antwoorden geopperd wordt.
de jonkies moeten nog komen.
Ik denk een heggenmusje. De gewone mus heeft een bredere snavel. Die dunne smalle snavel duidt erop dat het een insectenetertje is.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.vogelbescherming.nl/nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/85
Ivana
13 jaar geleden
Aan het dons te zien, in contrast met de vleugelveren, lijkt het mij een jonge vogel, die bij zijn eerste vliegtochtje gestrand is in zijn nieuwe grote wereld.
Het zou volgens mij een jonge merel kunnen zijn - hij is grijzer dan een winterkoninkje, dat volgens mij véél kleiner is dan dit vogeltje ( als volwassen winterkoning, dan).

Overigens lees ik de vraag nu net, dus alle minnen/plussen staan er al....

Gewoon nieuwe invalshoek van 'vogel bekijken'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed een winterkoninkje

Toegevoegd na 45 seconden:
of een koolmeesje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een (jonge) fitis!
leuke vogel, gelukkig dat hij weer door vloog :)

Toegevoegd na 3 minuten:
het kan trouwens ook een tjiftjaf zijn :P
dat kan je het beste aan het geluid horen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een winterkoninkje heeft het staartje meer rechtop staan. Het zou ook een jonge vogel van de grauwe vliegenvanger kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een tjiftjaf. Ik heb van de week de eerste horen zingen (hoewel ze op sommige plekken allang zongen).
Zie hier: http://www.gardensafari.net/nl_picpages/tjiftjaf.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Sorry Hippo, maar dat heeft denkerin 11 uur geleden al geantwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Amadea, maar die zei: "het kan trouwens ook een tjiftjaf zijn :P".
Zoek het verschil.