Wanneer moet er uiterlijk weer een meteropnemer langskomen?

Dit naar aanleiding van deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/energiemaatschappij-zomaar-eindafrekening-sturen-geschat.16562

Daar wordt gevraagd over er een periodeafrekening mag worden verstuurd op basis van een geschatte meterstand, dat mag kennelijk (wist ik eigenlijk al).

Nu het volgende, vroeger kwam bij mij jaarlijks de meteropnemer voor het water, dat is een aantal jaren geleden opgehouden, ik denk n.a.v. een reorganisatie bij het bedrijf, nu wordt ik al zeker een jaar of 5 zelf gevraagd de stand door te geven.

Hoe lang mag een bedrijf dit door laten gaan voordat ze weer eens iemand langssturen om het te controleren, ik bedoel er is natuurlijk een reden dat veel bedrijven het nog wel door iemand laten aflezen.

Of zijn de bedrijven helemaal niet verplicht een meteropnemer langs te sturen en kunnen ze de klanten maar wat aan laten modderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

hoi Martijn ,werkende bij een energiemaatschappij kan ik je het volgende antwoorde geven ;-)

je netbeheerder en of meetbedrijf is verplicht minimaal 1 x in de 3 jaar langs te komen om de meter op te nemen. de overige jaren sturen zij een meterstandenkaart die de klant zelf in dient te vullen, doet de klant dit niet dan wordt er gebruik gemaakt van geschatte standen.

een leverancier krijgt de meterstanden weer door van je netbeheerder.

vaak wordt gedacht dat een leverancier ''zomaar'' een rekenign stuurt , echter ligt de verantwoordelijk van het opsturen en doorgeven van de meterstanden indien de netbeheerder niet langs is gekomen maar een meterstandenkaart heeft gestuurd, bij de klant zelf..dit wordt nog wel eens vergeten, en DAAROM zijn de slimme meters nou zo handig (waar iedereen tegen is en moeilijk over doet) echter zit je als klant dan niet meer met geschatte standen en foutieve rekeningen..maja zoalng mensen blijven steigeren bij dit idee, zullen zelf de standen moeten bij houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en de aanvullende informatie. Dat van geschatte meterstanden en de verantwoordelijkheid wist ik overigens hoor. Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van slimme meters, maar dat is een heel andere discussie. Ik begrijp heel goed dat als ik een fout maak met doorgegeven of zo dat er dan een foute rekening komt en wat mij betreft is dat dan eigen schuld dikke bult het wordt wel weer eens rechtgetrokken. Dat rechttrekken zal dan wel moeten gebeuren door een meteropnemer langs te sturen leek mij en daarom vroeg ik me dit ook af en stelde ik deze vraag, ik heb namelijk al zeker 5 jaar of in die buurt (kan ook 3 of 4 zijn) geen meteropnemer voor het water meer gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien het moet worden rechtgetrokken kun je bij je leverancier een correctieformulier aanvragen. Deze dien je in te vullen en te retourneren aan je leverancier, zij zullen deze correctie indienen bij je netbeheerder, indien het veschil niet te klein is gaan zij over tot correctie, hoe dat bij een waterbedrijf zit weet ik niet. lijkt mij trouwens hetzelfde..ik zou ze even bellen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het meer over de feitelijke sitautie dat de meteropnemer niet bij me is geweest (al jaren niet), maar je antwoord is zeker ook een antwoord op mijn vraag en de aanvullende informatie is denk ik voor degene die deze vraag later leest interessant. Ik verwacht niet al te veel antwoorden meer, dus bij deze krijg je het beste antwoord toegewezen.

Andere antwoorden (1)

Het zal aan het bedrijf liggen of ze de klant het vertrouwen gunnen en zo ja over welke termijn ze dat doen.
Door expres een te lage meterstand door te geven straf je jezelf alleen, want normaal gesproken wordt alles elk jaar duurder. Als je dus te weinig opgeeft loop je op zeker moment tegen de lamp; als je nooit controle krijgt, bij verhuizing.
In de regel is het zo dat er zeker om de drie jaar iemand langs komt, althans dat is mijn ervaring toen ik in NL nog klant was bij de nutsbedrijven.
Als je twijfelt over jouw leverancier raadpleeg je het best de algemene voorwaarden die iedere klant krijgt.