Mogen ze dit nest nu wel of niet weg halen, tot hoever gaat de bescherming?

Ooievaarsnest op hoogspanningskabels in Meppel 31-03-2011
MEPPEL - Een elektriciteitsmast aan de Werkhorst in Meppel heeft sinds een paar weken bewoners. Twee ooievaars bouwen een nestje op de hoogspanningskabels. En dat is voor het eerst in Drenthe.

Vele takken hebben de vogels al naar boven gesleept. Volgens Frits Koopman van Ooievaarsstation de Lokkerij in de Schiphorst is dit geen veilige plek. Er hangen veel draden, met name stroomdraden, in dit gebied. Hier kunnen de ooievaars tegenaan vliegen.

De elektriciteitsmast met ooievaars staat in de achtertuin van John Abels. Hij denkt dat de netbeheerder het nest zal verwijderen. Volgens Koopman mag zo'n nest tijdens broedtijd niet zonder dringende reden weggehaald worden.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuwsdetail-algemeen?newsKey=1E3A2E99E39DC322C12578640050F239&source=mailing

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie, je bedoelt De Lokkerij, geweldig mooi. http://www.delokkerij.nl/ @panteao, ja ik vraag het me ook af, waarom weghalen, ze zitten daat toch prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat je vanaf de snelweg de Lokkerij kunt zien, wel kun je veel ooievaars zien op de lantaarn palen richting Meppel langs de weg naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het zijn dat RTV drenthe een beetje flauwe 1 Aprilmop lanceert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moeten we even afwachten.

Het beste antwoord

Een bewoond ooievaarsnest wordt door de Flora- en Faunawet beschermd. Het maakt hierbij niet uit of dit een door mensen geplaatst of een door ooievaars zelf gebouwd nest is. Dat geldt zeker voor het broedseizoen. In Nederland ligt die periode ongeveer vanaf begin maart tot half september. Kortom: vanaf het moment van aankomst tot aan het moment van vertrek. Binnen deze periode mag er niets 'zomaar' aan of bij het nest gebeuren dat verstoring tot gevolg kan hebben.
Hierbij kan worden gedacht aan:
- verwijdering van een bewoond nest of een nest in aanbouw;
- klimmen bij het nest om eieren of jongen te bekijken (ringers hebben voor het ringen een vergunning);
- het de vogels onmogelijk te maken hun nest bij terugkeer van de trek te bereiken
- verplaatsing van een nest;
- reparatie en onderhoud aan de constructie waarop het nest staat (bijv. vernieuwing van een dak).

Ik denk dat het energiebedrijf geen enkele reden heeft om het nest te verwijderen: ooievaarsnesten zitten vaak in elektriciteitsmasten. Maar mochten ze toch een goede reden bedenken (b.v. omdat het de stroomvoorziening in gevaar zou brengen), dan zullen ze toch een vergunning moeten aanvragen voordat ze iets kunnen doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens komt de tekst van het artikel niet overeen met wat de "ooievaarskenner" in het filmpje zegt. Hij vertelt dat de meeste ooievaars lager in de mast hun nest bouwen, maar dat dit misschien wel een handiger plek is omdat de ooievaars bij het van bovenaf aanvliegen in elk geval geen hinder van elektriciteitskabels zullen hebben.
Pieter2011
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!