Is het mogelijk één (gebarsten)plavuis uit een bestaande vloer te hakken en te vervangen, zonder dat de rest beschadigt?

Is zou graag handige tips krijgen wat de beste manier is om dit aan te pakken, zonder risico voor schade.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eerst de voegen rond de tegel inslijpen, en vervolgens de tegel in partjes gaan slijpen. Dan kun je veel beter de kapotte tegel verwijderen, met het minste risico dat de omliggende tegels beschadigen. Wel een stoffig klusje, doe een mondkapje voor . Succes.

Zelf heb ik dit gedaan door eerst met een diamantschijfje de voegen uit te slijpen en daarna voorzichtig met een beitel de plavuis er uit tikken.

Dit is naar mijn idee praktisch onmogelijk... Je zou met een diamand slijpblad de tegel in de voegen kunnen inslijpen en dan heel voorzihtig met een hamer en bijtel de tegel eruit tikken. Maar de kans dat je dan geen andere tegels beschadig is nihil...

hakken zou ik niet doen. Probeer het met een slijpschijf: eerst de voegen uitslijpen. Dan een klap op de te vervangen tegel, waarna je kunt beginnen met loswrikken met een brede platte steenbeitel. Grootste probleem blijft echter om voegmiddel te gebruiken van dezelfde kleur, want met ietsje kleurverschil blijft het een opvallende vlek op de vloer. Toegevoegd na 1 minuut: de beitel op de tegel en nooit in de voegen zetten!

Met een vuisthamer (kleine moker) in het midden van de te verwijderen tegel slaan, zodat hij in kleine stukken springt. Daarna met een schroevendraaier er onder steken om de stukken tegel te verwijderen. Daarna met een kleine beitel de voegen verwijderen. Toegevoegd na 14 minuten: Ja, heb ik verschillende keren gedaan, zowel bij mijzelf als bij een ander. Toto nu toe altijd goed gegaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100