Wanneer beginnen vogels met nestjes maken?

Ik kan alleen de broedperiodes vinden, maar niet wanneer de nestjes zelf gemaakt worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
30.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar zoo leuk om te zien. http://www.beleefdelente.nl/

Antwoorden (8)

De koolmeespaartjes zijn al druk op huizenjacht! Ik denk,dat ze binnen een goede week met de inrichting beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de Ikea koolmees doet het wat langer over (komt puur door de uitleg van die bouwpakketten) maar toch een + erbij :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn ze al een week bezig !
Turkse tortel: is het hele jaar bezig, want broedt op de gekste tijden. Hier maakten ze in november weer een nestje, wat vervolgens wegwaaide (nest is ook niet veel meer dan wat in elkaar gestoken takjes).
De merel zit al op haar nest, dat is helemaal af, maar de pimpelmezen zie ik nu nog met snavels vol sprietjes en pluisjes vliegen, dus die zijn nog druk aan het bouwen.
Je kunt er vanuit gaan dat de nesten vlak voor de broedperiode gebouwd/verbouwd worden (sommige vogelsoorten gebruiken steeds hetzelfde nest en overwinteren daar soms ook in).

Toegevoegd na 42 seconden:
De Turkse tortel zit overigens alweer 2 weken te broeden op weer een nieuw gebouwd nestje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan welke vogel. Ik heb al een paar vogels druk in de weer gezien met het verzamelen van takjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mei leggen alle vogels een ei, dus daarvoor moet t nest klaar zijn.
Gezien ze takhes, blaadjes en hun eigen veertjes gebruiken zal het bouwen van een nestje beginnen als de temperatuur wat stijgt, en zodat ze voor mei klaar zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
slecht antwoord voor jouw doen :)
veel vogels leggen pas veel later of vroeger hun ei.
de temperatuur doet niet ter zake, maar de lengte van het daglicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar, maar, maar, ik vond t zo leuk bedacht!
En ik geef toe, ik was gister een béétje obstinaat door de hoeveelheid 'stomme' vragen.
Alsof er weer een blik tieners open was getrokken.
Mwah, misschien moet ik met zo'n humeur niet GV-en.
Sorry!!!
Rieneke1
13 jaar geleden
:))
dat wisselt.
ik werk op een vogelopvang, en het is ieder jaar hetzelfde.
het hele jaar door hebben we pulletjes en jonge duifjes en tortels, met even rust van nov tot febr.
dan begint het met lijstertjes, spreeuwen, merels, meesjes.
ook uilen komen vrij vroeg binnen.
dan komt de golf kraaiachtigen, kauwtjes vooral, maar ook eksters, gaaien en kraaien.
tot slot volgen de jonge meeuwen in hun gestippelde pyamaatjes :)
de eerste vogels zijn nu al bezig met hun nestje, en al naar gelang de soort, gaat dat de hele zomer door.
Rieneke1
13 jaar geleden
Op de volgende hele mooie en uitgebreide Nederlands website kun je echt 'alles vinden over deze interessante materie. Leef je maar uit !

http://www.vogelvisie.nl/

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de merel in de tuin van mijn ouders is nu erg druk met zijn nestje. zie ze met veel takjes en spul (groter als ze zelf zijn..) steeds de struiken in gaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is voor iedere vogel anders.

Huismussen bouwen bijvoorbeeld het hele jaar aan hun nest, en gebruiken het ook het hele jaar om in te slapen.
Gierzwaluwen komen pas eind april weer in het land en bouwen dan pas een nest, of liever nog; nemen het nest van vorig jaar weer in gebruik en doen dus alleen een renovatie zeg maar.

Als je een bepaalde vogel in gedachte hebt kan iemand je vraag beter beantwoorden.

mvGroet !
Stichting Witte Mus