Waarom kunnen we in de vaatwasser niet gewoon een klein borrelglaasje vloeibare dreft doen?

Want die blokjes voor de vaatwasser zijn veel duurder we kunnen toch gewoon ook dreft in de vaatwasser doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.1K

Het beste antwoord

Doe je afwasmiddel in je vaatwasser, dan zal het wild gaan schuimen. Zelfs na de spoelstand zal een enorme hoeveelheid schuim in je machine achterblijven, waardoor je glazen en borden vlekkerig opdrogen. Om van de bellentroep maar te zwijgen. Bovendien is een machinewasmiddel effectiever voor gebruik in de afwasmaschine. Het bevat middelen die organische verbindingen (zoals tomatensaus, ingedroogde pindakaas) snel afbreken om het schoonmaken makkelijker te maken. Deze middelen zitten niet of in veel kleinere hoeveelheden in afwasmiddel, omdat ze de huid irriteren.
Sommige machinewasmiddelen bevatten kleine hoeveelheden zand om vuil van de borden te schuren.
Om te ontdekken of dat ook bij jou middel het geval is: los het middel op in water.
Spoel dit door een koffiefilter. Als er zand in zit, blijft dat achter.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zou ik niet doen .... je hele keuken gaat dan op een soort bubbelbad lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat gewoon afwasmiddel heel erg gaat schuimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me net voor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ooit eens de blunder gemaakt om eerst met gewoon afwasmidddel een lasagna schaal schoon te maken en toen zonder het af te spoelen in de vaatwasser gezet. De hele spoelkeuken was een en al bubbels. Het werd er wel lekker schoon van (ook de keuken) maar voor de machine kan het nadelig zijn. Die bubbels komen echt overal en kunnen het mechanisme stuk maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry nelly3! zie ook mijn eigen reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan het nadelig zijn voor de vaatwasser en hoezo kunnen er mechanismen stuk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geeft niks Stuivertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de bubbels ook daar komen waar ze niet horen te komen. Doordat ze via de buitenkant in bijv. de warmte uitlaat terecht kunnen komen of bij de elektra.
Omdat 'gewoon' afwasmiddel veel te veel gaat schuimen.
Heeft een ander samenstelling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaatwasmiddel is veel agressiever dan Dreft. Omdat het vuil verwijderd moet worden met waterstraaltjes zonder de vaatkwast is dat nodig.
AWM
14 jaar geleden
Het gaat enorm schuimen, dus dat is geen optie.

Wat je wel kunt doen, is gewone ouderwetse sun poeder kopen. Dan kun je het zelf doseren. Ik gebruik maar een theelepel poeder voor een volle vaat en het wordt blinkend schoon. Met een bus poeder kun je dan een half jaar doen. Dat is nog goedkoper dan vloeibare dreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Dreft zit geen schuim remmers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan wel , en kan je na de afwas gelijk je vloer dweilen. Zonder dollen , het gaat enorm schuimen uit elke kier van je vaatwasser komt het er uit.