Wat voor een gedragsverrijking vertoont een schaap?

Wat laat een schaap nou aan gedragsverrijking zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zijn JOUW interesses echt? xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als een huiswerkvraagje....

Antwoorden (2)

Een schaap laat gedragsverrijking zien, als het zoveel mogelijk in een natuurlijke omgeving is. Een schaap op b.v. een kinderboerderij, zal niet zoveel gedragsverrijking vertonen, omdat b.v. de ruimte te klein is, er onnatuurlijke omstandigheden zijn, zoals steeds kinderen die daar rondlopen, bijvoeren, en maar een paar andere schapen.

In een grote kudde schapen, die 's morgens vroeg op stap gaat met de herder, ver van de bewoonde wereld, zal een schaap eerder gedragsverrijking vertonen. Het schaap voelt zich veel prettiger, is vrijer, kan heel natuurlijk gedrag vertonen zoals grazen, en heeft heel veel ruimte.

Het geldt natuurlijk ook voor andere dieren. Hoewel er enorme discussies zijn, over hoe het nou moet in de Oostvaardersplassen, kun je stellen dat de dieren daar gedragsverrijking vertonen, en dat de optimale omstandigheden daarvoor worden geschapen. In een circus, een goudvis in een kom, of een poes op een flat, zou je kunnen zeggen dat er van gedragsverrijking geen sprake is. Eerder gedragsverarming. Maar dat is geen officieel woord, want de spellingscontrole op GV flitst nu op, en wil dat ik er gedragverwarming van maak. En dat is weer iets anders ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt! Zojuist opgezocht in mijn woordenboek, en het staat er precies zo! We hebben dus hetzelfde woordenboek :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi stukje tekst, maar je vertelt alleen WANNEER een schaap gedragsverrijking laat zien, en niet WAT VOOR gedragsverrijking.
En dat is de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DeBas, die gedragsverrrijking heeft vooral betrekking op hoe fijn een dier het heeft. Ik ben geen dierenkenner, maar mensen die daar verstand van hebben kunnen dat blijkbaar zien. Misschien uit dat zich in activiteit. Een schaap in een nauw hok zal een of ander "zenuwen-beest" worden met vreemde trekjes en angstig gedrag. In de vrije natuur zal zo'n beest zich lekker rustig voelen.
Misschien kunnen we het bij een hond veel beter en sneller zien, zonder deskundige te zijn.
In sommige gevallen zal een schaap soulaas bieden aan de behoeften van hitsige mannen bij ontstentenis van een(wat men wel noemt : een onnozel schaap).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank,het zou voor het echte schaap er één moeten zijn. Het onnozele schaap blijft er één bespaard,dank zij the real sheep.