mogen de buren een plastic schutting plaatsen van 2 mtr hoog let wel het is van dat zwarte boerenbond plastic

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Antwoorden (6)

Op hun eigen erf wel, op de erfgrens niet.

Op hun eigen grond mogen ze alles neerzetten waar geen bouwvergunning voor nodig is (en voor een schutting is dat niet nodig). Maar de erfgrens is van jullie beide, dus daar moeten jullie overeenstemming over hebben. Als ze sluw zijn bouwen ze de schutting op 30 cm van de erfgrens. Dan wordt hun tuin iets kleiner, maar heb jij geen poot om op de staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wetboek zegt helaas iets anders...
1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat is niet iets anders dan wat ik schreef. Ze mogen best een schutting op hun eigen erf plaatsen. Als ze vervolgens maar wel meewerken aan het plaatsen van een (andere) schutting op de erfgrens. Als zij zelf tegen dat zwarte plastic aan willen kijken, dan mag dat toch?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de erfgrens hoef je geen overeenstemming te bereiken volgens de wet, al is het wel zo beschaafd om te overleggen met de buren voordat je een schutting plaatst. Kopieer het nog een keertje letterlijk uit het WB : dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, De buren kunnen je dus verplichten om, op de erfgrens, en zonder overeenstemming een schutting te bouwen.
Wat erop neerkomt dat dat de buren hem plaatsen, en dat je er niet aan meebetaalt.
(je gaat er niet aan meewerken uiteraard)
Maar als de buren het uitspelen zouden ze je kunnen verplichten tot betalen van de helft aangezien het een erfgrens betreft. Don't shoot the messenger :-)
Ik heb deze vreemde regel echt niet bedacht... Wel heb ik moeten meebetalen aan de schutting van de buren, die ze zonder toestemming hadden neergezet.
Dik 1.90 hoog, en helemaal dicht.Ik dacht dat 1.80 het maximum was.Hebben er een hoop gezeik over gehad, en ik
moest ervoor bij de kantonrechter komen...
(ik vind mijn buren ook niet meer zo aardig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan mag je dus blij zijn dat ze geen 12-karaats diamant als materiaal hebben gebruikt! Maar ik vrees dat ik je gelijk moet geven. Al gaat dit wel compleet tegen mijn rechtsgevoel in... http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=164258
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er ook niet blij mee anders...
Ja dat mag, als de tuin van de buren niet aan water, of aan de openbare weg ligt.

Burgerlijk wetboek 5, Artikel 49
1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
2. Het vorige lid is niet toepasselijk, indien een der erven een openbare weg of een openbaar water is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga er hier vanuit dat er geen afwijkende regels gelden bij jou in de buurt.
De buren kunnen je wettelijk gezien dan nog laten meebetalen ook helaas...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de vorm van de erfgrensscheiding hoor je eerst overeenstemming te hebben. Meebetalen aan deze schutting (eenmansactie) is er dus niet bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen de buren "vorderen" Voor een schutting is 1.80 meter algemeen geaccepteerd, maar hier kunnen de buren vorderen (je verplichten) dat je "meewerkt" aan een 2 meter hoge schutting Ik zou ook niet blij zijn, en als ze er niet om vragen zou ik ook zeker niets betalen, maar bij wet kunnen ze het je wel verplichten aangezien het om de erfgrens gaat. Moet er wel bij zeggen dat het bij de meeste buren in overleg gaat, en dat deze regel dan niet nodig is. Het is niet leuk, maar wet is wet... En als het op deze gaat wordt er meestal niet over betaling gepraat ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ze kunnen vorderen *dat* het gebeurt, maar niet *hoe*. Daar moet je samen uitkomen. Het enige dat gevorderd kan worden is *meewerking*. En daar vallen eenmansacties dus niet onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees mn reactie bij jouw antwoord even...
Ik heb moeten meebetalen aan de schutting van de buren.
Ja het mag maar iedere gemeente heeft regels omtrent erf afscheiding. De een geeft aan 1.60 hoog een ander 1.80 en als je hoger wil moet je bij de enen gemeente 50 cm van de erfafscheiding zijn en bij een ander 1 meter. Vraag het maar na bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoogte van een erfafscheiding mag maximaal 1.80 zijn.
Als het op hun eigen erf geplaatst wordt kunnen de buren geen protest aantekenen tegen wat voor materiaal er gebruikt wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat jij dat niet mooi vind, van dat zwarte boerenbond plastic.
Maar ja, dat is geen argument, iets mooi vinden.

De precieze regels voor een erfafscheiding verschillen per gemeente. Maar die gaan dan over hoogte etc.
Niet over wat mooi gevonden wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag, wel dient de schutting op hun deel te staan en niet op de scheiding.
Het netter om plaatsen van een schutting in overleg met jou te doen, dan kan je ook afspreken de schutting op de scheiding te plaatsen.

Je kunt dat 'boerenbont plastic' uit het zicht halen aan jou kant er een andere schutting tegenaan te zetten.

Veel gemeenten hebben de regel dat je tot 2 meter uit de muur 1.80m hoog mag plaatsen, vervolgens niet hoger dan 0,80m. Maar buren kunnen in overleg hier wel anders in beslissen.

Grenzend aan de openbare weg en openbaar groen zijn de regels per gemeente verschillend.

Toegevoegd na 1 minuut:
het is netter...