Hoe vaak/lang kan hout dat bestemd is voor een gezellig haardvuur en al lang droog is, een regenbui ondergaan voordat ik het weer extra moet drogen?

Soms worden ik én mijn houtstapel 'overvallen' door een niet voorziene regenbui. Had ik er maar een zeiltje over heen gespannen of een andere voorziening getroffen, denk ik dan later.
Aan de andere kant verwacht ik dat als het (weer gezellige) haardvuur eenmaal "lekker brandt" het vocht in een iets natter blokje hout wel weer snel verdampt, toch?
Waar ligt de grens van het nat worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het wordt pas een probleem als het hout van binnen ook weer nat geworden is. Zolang er een regenbui overkomt, of meerdere, maar niet dagen aan een stuk flinke plensbuien, dan droogt het hout weer snel op.
Als je de binnenkant donker ziet kleuren, is het ook van binnen vochtig en duurt het een aantal maanden eer het weer gebruiksklaar is.