dubbel glas in oud huis, is er een manier om te voorkomen dat je vocht op je muren gaan slaan.

ik wil graag mijn jaren 30 huis gaan isoleren, door dubbelglas en spouwisolatie, maar ik ben bang voor de gevolgen, om precies te zijn voor schimmel op de muren of andere plekken/koudebruggen (waar ik zelf nieteens van weet) heeft iemand ideeen ?

Toegevoegd na 45 minuten:
dus dat ik door het isoleren eigenlijk dezelfde problemen krijg maar dan op een andere plek..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Wat een onzin lees ik allemaal. Voor het verhogen van je wooncomfort is isoleren een goede oplossing. Echter dit doe je altijd in combinatie met ventialtie. Ventileren is 1 en isoleren is 2.

Het aanbrengen van dubbelglas is een prima keuze en vrijwel zonder gevaar. Wel opletten op welke wijze dit gebeurt in de bestaande kozijnen. Ook het dubbelglas heeft ventilatie nodig.

Het naisoleren van een spouwmuur heeft in het verleden gezorgt voor veel problemen. Omdat het vocht in de spouw niet meer weg kon, sloeg deze via het binnenspouwblad naar binnen.

Op dit moment zijn er prima technieken en bedrijven die garantie geven op naisolatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als er geen lekkages zijn, is neerslaand vocht bij een relatief hoge luchtvochtigheid een gevolg van onvoldoende ventilatie en luchtcirculatie.
Dit zou je op kunnen vangen door ventilatierooster boven het isolatieglas te laten plaatsen.
Het lijkt mij dat er dan -na de door jou genoemde isolatiemaatregelen- geen angst hoeft te bestaan voor vocht en/of schimmel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je draait de zaken precies om, juist zonder dubbelglas en spouwisolatie kan je condensplekken en schimmel krijgen!
Dit ontstaat doordat warme vochtige lucht binnen condenseert tegen enkel glas en koude buitenmuren, door goed te isoleren hef je dat probleem voor een deel of helemaal op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dubbel glas is altijd goed.
Spouwmuur isolatie aanbrengen in een bestaande spouw is bijna altijd fout!!!!.
Dit is vragen om vochtdoorslag en tevens zullen je spouwankers weg gaan roesten.
Wel is het mogelijk door het plaatsen van voorzetwanden van bijvoorbeeld hout en gipsplaten deze te isoleren met steenwol.
Meer weten? mailen mag. flyfisher7@live.nl

Toegevoegd na 1 dag:
Zo lang bakstenen spouwmuren volgespoten worden met een hydrophoop isolatie materiaal en de gevel niet geimpregneerd word zullen de problemen uit het verleden ook niet verdwijnen.
Dan zijn er oplossingen uit de praktijk welke aanzienlijk beter voldoen.
Maar ja een makelaar mag nooit zijn koopwaar afkraken hè...................(zie hieronder)