Als je naar een Open Huis gaat van een huis dat te koop staat, hoe gaat dat meestal in zijn werk en heeft iemand nog tips?

Zijn de huidige eigenaren altijd aanwezig, ga je dan in gesprek of loop je alleen rond? Mag je bv ook in de schuur kijken of moet je dat vragen? En hoe lang ben je daar ongeveer? Kan je na 5 minuten ook gewoon weggaan?

13 jaar geleden
in: Wonen
6.2K

Het beste antwoord

De huidige eigenaren zijn (bijna) altijd aanwezig. Soms laten ze zich vertegenwoordigen door anderen.
Je hoeft je niet aan te melden. Je belt aan en zegt:" ik kom voor de open dag". Dat vinden de huiseigenaren leuk! Zeker in deze tijd. (
Spreek uit ervaring, huis is inmiddels verkocht).
Sommige eigenaren willen je niet alleen laten rondkijken en lopen als een hondje achter je aan. Dat kan een ongemakkelijk gevoel geven maar benut die tijd om vragen te stellen.
Ik vroeg altijd of ze alleen wilden kijken of dat ze liever hadden dat ik meeging.
Maar stel wel vragen, zeker als het huis je belangstelling heeft.
Als het tegenvalt ben je zo weer weg, kan na 5 minuten, en als het goed bevalt kijk dan goed rond. De schuur en garage mag je ook zien. Trek geen kasten of laden open. Dat kun je doen als je later met de makelaar terugkomt voor de tweede bezichtiging. Dan zijn de eigenaren er niet bij…
Er zijn er ook die je koffie of thee met de beroemde appeltaart aanbieden. Kun je accepteren als je dorst of trek hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tijdens 'open huis' kun je gewoon onaangekondigd aanbellen en binnen kijken.
Je kunt vragen wat je wil.
Ook of je in de schuur, op zolder of in de garage mag kijken.
Meestal liggen er formulieren. Als je die nvult, neemt de makelaar later meestal contact met je op om te informeren hoe je er over denkt.
Gewoonlijk kost het 10 minuten tot een kwartier voor je het wel gezien hebt. Maar het mag ook rustig een half uur duren. Dat hangt helemaal van de omstandigheden af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*De huidige eigenaren zijn aanwezig, soms samen met de makelaar.
*Je kan alleen rondlopen maar ook vragen stellen aan de eigenaars & makelaar.
*Vraag het wel eerst even voordat je in de tuin gaat lopen slenteren; vaak mag het wel, omdat het deel is van het huis.
*Als je een huis helemaal wilt bekijken kost het je zo’n 1/2 tot 1 uur.
*Je kan na 5 minuten weggaan, maar dat is vaak niet echt beleefd. Als je naar een open dag komt, moet je sowieso wat interesse tonen, anders gaat je sociale status het putje in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag idd niet zomaar kasten of laden optrekken. Van de keuken zou dit in principe wel mogen, die koop je tenslotte ook, maar het is erg netjes om dit eerst te vragen.
Bij een open huis doe je een eerste indruk op, bevalt het huis je? dan maak je een afspraak met de makelaar en ga je op je gemak (als de bewoners (meestal) er niet zijn) alles nog eens in detail bekijken. En als je wilt nog een keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan..
Vorig jaar heb ik ook wel eens meegedaan aan de 'Open-Huis' actie, en ik ging gewoon in de keuken zitten met een puzzelboekje en een kop thee. Tegen iedereen die binnenkwam zei ik: "Kijk maar lekker rond, en neem de tijd, voel je vrij en voor vragen zit ik hier." Het ging heel gemoedelijk.
Wees kritisch, en als je een 'meeloper' hebt (een eigenaar die je achterna loopt) vraag dan aan het einde of je nog even alleen het huis door mag.
En als je het na 5 minuten al gezien hebt, ga dan liever gelijk en geef het aan dat het niks voor je is, zonde van jou moeite en zonde van de aandacht van de verkoper toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij advisren onze klanten altijd met de kijker mee te lopen. Meestal zal dit ook gebeuren. Indien er meerdere kijkers zijn moet je op zijn beurt wachten.

Het meelopen is een must omdat tot mijn spijt niet iedere kijker goede bedoelingen heeft bij een open huis.