Haha, de meningen zijn lekker verdeeld, daar kun je wat mee.

Thuis zou ik altijd het deksel dicht houden, puur en vooral omdat schoonmaken niet echt mijn hobby is en ontvetten al helemaal niet.
Ik heb echter lange tijd bij een Fastfoodketen gewerkt en daar wordt uiteraard open gefrituurd. Voordelen daarbij zijn dat je de frieten er sneller in en uithebt dan met deksel. Wat betreft de vette uitstoot, Daar hebben ze goede afzuiging met grote filters. Die filters boven de frituur moeten daar elke avond worden schoongemaakt en die dingen zijn vet joh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Dicht...

Dit gewoon om de heel simpele reden dat je niet wilt weten hoeveel vet er verdampt tijdens het frituren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Open, het vet gaat nl. borrelen en kan over de pan heen komen als je de deksel erop laat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad...als je er teveel frituuvet indoet..:)
Ligt eraan welke pan je hebt, als je een pan hebt van kunststof met een deksel eraan zit hier een filter in, deze frituurpan doe je dicht, door het filter kan de lucht ontsnappen als je een rvs pas hebt met een losse deksel, deze laat je eraf zodat het vocht/vet weg kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met Starbless eens. Dicht dus en zorg ervoor dat die niet verder is gevuld dan tot met max. teken. Laat je open, kan je de dag ernaar je hele keuken gaan ontvetten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Open!!!!
Als je de deksel op de frituur houd als het vet 180 graden is ontstaat er een enorm brandgevaar. laat dus ook altijd het vet eerst afkoelen voordat je de deksel er weer opdoet!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frituren doe je in een open frituurpan, dus zonder deksel!
Het vocht wat tijdens het frituren ontstaat moet afgevoerd worden. Zoniet (door deksel) loopt het vocht terug in het hete vet, wat spetteren en in het ergste geval een overstroming van het vet kan veroorzaken.
Als je gaat frituren, zet de frituurpan in de buurt van, of onder de afzuigkap, dan heb je geen last van vetaanslag in de keuken.
Er bestaan ook friteuses met een "anti vieze luchtjes deksel" Met deze apparaten kun je met de speciale vochtopnemende deksel, met gesloten deksel frituren. Wat mij persoonlijk afstoot, ik zie graag waar ik mee bezig ben, en kan dan indien nodig ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kies altijd voor dicht, er zit niet voor niets een deksel op met een raampje.

Ik doe dan de frituur meuk in de pak en laat het netje nog niet zakken. Doe de dekstel dicht en laat dan pas het net zakken. Op die manier zit je niet onder de hete olie spetters.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb in een gebruiksaanwijzing gekeken daar staat "close the lid" (doe de deksel dicht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van beide, ik frituur altijd in de wok.

Daar doe ik dan weer geen deksel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de frituurpan buiten staat en het regent niet, dan frituur ik met open pan, kan het vocht uit de frietjes mooi weg.
Binnen gaat het gigantisch stinken met een open frituurpan, dus dan gaat ie dicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk maar zo
waarom zit er een deksel op die frituurpan?
toch oa tegen spetten en zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je frituurt meestal meerdere keren met hetzelfde vet. Veel mensen bewaren het vet tussendoor gewoon in de pan, daarom het deksel: anders wordt je vet zo vies en stoffig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een koekenpan zit toch ook geen deksel?En dat vet kan ook spetteren.
uberhaupt niet frituren is hartstikke slecht voor je. en als je het dan al doet doe de deksel er dn op ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd zonder deksel, om te voorkomen dat condens in de frituurpan druppelt met vaak als gevolg een hoop gespetter.

'Frituren is een korte bereidingstechniek die je a la minute toepast, omdat je de producten knapperig moet kunnen serveren. Je frituurt altijd zonder deksel om de stoom te laten ontsnappen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ik dit leest vraag ik me af waarom, maar ik hou hem altijd dicht. Zorg er gewoon voor dat het niet overkookt, dan lijken me beide opties prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het beste open frituren. Een aardappel bestaat 80% uit vocht en dat moet weg, als je deksel dicht laat vormen er druppels die in de olie vallen, waardoor je weer een te lage temperatuur krijgt, hierdoor moet je langer frituren om frites knapperig te krijgen. Sommigen zeggen dan dat het gaat stinken, nou elke frituurpan stinkt ook al zou het beste filter er in zitten, je moet altijd weer de deksel open doen om de frites eruit te halen. oja kijk maar eens bij alle patat zaken in Nederland daar zie je ze nooit frituren met een deksel erop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alle antwoorden gelezen, en haal mij fastfood voortaan wel bij de frituur op de hoek.

Ik frituur niet meer, dus niet open en ook niet meer dicht.