Al sinds 1696 wordt dit medicijn ( een wondermiddel genoemd) verkocht door het fam. bedrijf C. Koning de Tilly.
Het ontstond al na de 80 jarige oorlog. Een alchemist, genaamd Claes Tilly, die eigenlijk schoolmeester was en zodoende latijns en grieks begreep, was in een tijd dat geneeskunde op een heel laag niveau stond (van een longontsteking ging je dood en het wegsnijden van blaasstenen was een kermisattractie) altijd bezig met potjes en flesjes. Het ging hem aan het hart dat zieke mensen niet op een meer vriendelijke manier konden genezen. In boeken las hij over een natuurhars uit dennenbomen, die een heilzame werking zou hebben op oa blaas- en nierstenen. Zo ontstond zijn haarlemmerolie en het genas zelfs mensen wat zijn burgemeester overtuigde van het middel en hij kreeg toestemming om het aan particulieren te verkopen. de reguliere geneeskunde zag hem als een buitenbeentje en sprak over kwakzalverij. Hij wist iedereen te overtuigen en zodoende was overal haarlemmerolie te vinden. Walvisvaarders, missionarissen en kooplieden namen het mee op reis. Zo zijn er flesjes gevonden op Nova Zembla en in een indianenhutje in de Amazone werd in een luipaardvel een fles Haarlemmerolie aangetroffen. Het zorgde voor een wereldbekendheid van de stad Haarlem.

Het is nog steeds te koop, kleine flesjes met een bruine, vies ruikende en bitter smakende vloeistof. Enkele druppeltjes op een suikerklontje, zo kan je ze innemen.Er zijn inmiddels ook capsules van.

Het helpt tegen verkoudheid, griep,brandwonden, kneuzingen, urineweginfecties en nierstenen.
Er worden jaarlijks wereldwijd tienduizenden flesjes en hoderdduizenden capsules van verkocht.

De bestanddelen zijn altijd geheim gehouden.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Haarlemmerolie is een middel dat uit de zeventiende eeuw stamt. Het werd aangeprezen omdat het tegen alle toen heersende kwalen zou helpen
bamibal