Hoe dodelijk is allergie voor een bijensteek?

Ik ben nog nooit door een bij/wesp gestoken. Stel ik word gestoken en heb hier allergie voor, hoe ernstig is mijn situatie dan?
Hoeveel procent van de mensen heeft een allergie hiervoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hier werkelijk zo bang voor bent, koop dan een pakje anti-allergie tabletjes bij de drogist waar loratadine of cetirizine in zit en neem deze altijd mee. Mocht je gestoken worden en je voelt dat je er heftig op reageert, neem dan een pilletje en in de meeste gevallen stopt de allergische reactie dan.
De pilletjes zijn niet duur.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende ersten van allergieën, een Milde allergie kan er een pijnlijke, rode zwelling ontstaan die steeds groter wordt. Zelfs het hele been of de arm kunnen gezwollen zijn. De zwelling ontstaat op de plaats rondom de steek. Deze vorm van allergie is heel vervelend, maar niet levensbedreigend.

Of een Zware allergie - Anafylactische shock, dan kunnen symptomen optreden als rode ogen, een lopende neus, een plotselinge bloeddrukdaling, opzwelling van het strottenhoofd of de luchtpijp waardoor men in ademhalingsnood komt, braken, et cetera. Deze reactie treedt 15 -30 minuten op nadat men gestoken is. Indien er niet onmiddellijk ingegrepen wordt kan er een zogenaamde anafylactische shock optreden. Hierbij ontstaan ernstige hart- en ademhalingsstoornissen, vaak gevolgd door bewustzijnsverlies en/of een levensbedreigende shocksituatie. Het is dan van groot belang dat er direct deskundige hulp ingeroepen wordt en er een behandeling plaatsvindt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoeveel procent door een bijensteek, geen idee want dat valt in de categorie insectensteek. In Nederland overlijden per jaar enkele mensen aan een bijen- of wespensteek, hetzij door een anafylactische reactie, hetzij doordat ze in hun mond of keel gestoken worden (drinken uit een flesje of blikje limonade met een wesp erin!) met als gevolg opzwellen van de luchtwegen. Er zijn enkele gevallen bekend waarin 20 wespensteken dodelijk waren.

Wat betreft de "insectensteek", 4% of te wel bijna 650.000 mensen van de Nederlanse bevolking is allergisch voor het gif van insecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is volgens mij heel gevaarlijk want dan krijg je geen adem meer door de allergie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een wespen of bijensteek kan een anafilactische reactie veroorzaken. Helaas kun je dit nooit van te voren weten.
Het is wel zo dat je zo een allergie opbouwt, dus als je de eerste keer heel heftig reageert kan het de volgende keer nog heftiger zijn.
ALs je ook allergisch bent voor bv pinda's, vis of andere zaken die een anafilactische reactie kunnen veroorzaken is de kans groter dat je ook op een steek heftig reageert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je er door word gestoken en je bent er allergisch voor kan het inderdaad levensbedreigend zijn. Als je merkt dat je verschijnselen krijgt die wijze op enstige jeuk, het opzwellen van ogen/lippen etc en je ernstige last krijgt van je ademhaling is het belangrijk om direct een arst te waarschuwen. Een bijensteek kan door direct contact met een arts redelijk goed te behandelen zijn en de klachten zullen daarna ook snel verdwijnen. Ik kan je niet het aantal procent geven van de mensen die hiervoor een allergie heeft maar dit zijn er geloof ik niet héél veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan erg wisselen hoe erg je allergisch bent. Wil je het voor jezelf uitsluiten kun je een test bij de huisarts aanvragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Eenmaal allergisch, wordt de allergie steeds erger.
het kan inderdaad dodelijk zijn.
gelukkig zijn de meeste reacties milder.
het kan ook zo zijn dat er bij elke steek een heftigere reactie volgt.

Zo'n 20.000 Nederlanders komen jaarlijks met een wespensteek bij de huisarts. Nog veel meer worden gestoken maar gaan niet naar de dokter. Circa 5-6 Nederlanders (volgens anderen nog minder, 2-3) overlijden per jaar door een wespensteek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allergie kan jeuk veroorzaken, maar ook zwelling. Zwelling van de keelslijmvliezen kan zo heftig zijn, dat je geen adem meer kunt halen.
Bij mij heeft het een haar gescheeld of ik was gestikt. Weliswaar niet van een bijensteek maar van overgevoeligheid voor een of ander bijproduct in een koud buffet. Welk zijn we nog steeds niet achter.
De huisarts heeft een halve nacht naast mijn bed gezeten. Drie injecties gekregen(?) en prednison in grote hoeveelheid.

Vanaf die dag heb ik altijd medicijn bij me als ik ergens iets ga eten, om de allergie direct te lijf te gaan.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar wordt je niet vrolijk van,vooral als niet precies weet waar het aan ligt.+1
Dit kan een enkeltje ziekenhuis worden, ligt eraan hoe erg het is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Als je naar een ziekenhuis moet kan het al te laat zijn. Directe hulp is noodzakelijk. Mijn huisarts was nog net op tijd.
Ik heb ook een allergie voor bijensteken.
Ik werd een keer in de oog gestoken door een bij en de volgende dag werd het opgezwollen en kon ik heel weinig zien met dat oog en er kwam gele smurrie uit.
voor mij was het niet zo ernstig maar toen ik werd gestoken kreeg ik heel veel pijn en een beetje ademhalingsproblemen.

Ik hoop dat ik je heb geholpen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen gebeurt er de eerste keer dat je gestoken wordt helemaal niks. Tenzij je in je hals/keel gestoken wordt, als dat weefsel opzwelt kan het wel gevaarlijk zijn.
De eerste keer dat een wesp me stak, ja, dat voelde ik, maar liever een wespensteek dan een dazensteek.
De tweede keer werd ik in m'n bovenarm gestoken, waarna in verbazingwekkend tempo mijn hele arm tot de oksel opzwol, ik me hondsberoerd begon te voelen en bijna tegen de grond klapte. Na een tijdje knapte ik wel op, maar de zwelling heeft dagen geduurd, met een lichte koorts
Ik zag ooit een soort schaal voor die allergie, waarbij deze reactie een 2 scoorde op de schaal van 4. Het zou kunnen dat ik een volgende keer nog heftiger reageer, maar de kans is groot dat het dan net zo gaat, en daar ga ik niet dood aan, het is alleen vervelend.
Als je van jezelf weet dat je allergisch bent, kun je via de huisarts een injectiepen krijgen - als je dan gestoken wordt, kun je jezelf een prik geven om de reactie tegen te gaan.
Ook kun je als je erg allergisch bent, immunotherapie volgen, waarbij je steeds een minimaal beetje wespengif ingespoten krijgt en zo immuun gemaakt wordt. Dat is wel een langdurig verhaal, maar daarna heb de rest van je even niets meer te vrezen.

Cijfers: 1 op de 100 Nederlanders is allergisch voor wespengif (wat dus kan zijn van wat galbulten krijgen tot aan in shock raken), en elk jaar gaan er 5 tot 10 mensen dood aan (de gevolgen van) een wespensteek.
De getallen voor bijensteken zijn vermoedelijk lager, ook omdat bijen veel minder snel steken, niet vaker dan 1 keer per bij kunnen steken, en omdat wespen veel feller van karakter zijn.