Wat is de gemiddelde prijs van een schilder?

Ik wil mijn huis laten schilderen (buitenkant, alleen het houtwerk). De prijs van de offertes liggen zo ver uit elkaar terwijl men hetzelfde levert. Wat is een goede richtprijs?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

40.- per uur incl. BTW

Maar de vraag is of men echt hetzelfde levert?
Ga daar maar niet vanuit.
-in verf zitten grote verschillen.
-de ene gaat misschien terug naar het kale hout, de ander schuurt ff op en gooit er een nieuw laagje over heen.

Ik kan het best voor de helft van de laagste offerte doen, maar dan wel vooruit betalen en niet zeuren over druipers..

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook zal een schilder die het druk heeft een hogere prijs vragen dan een schilder die op het moment niks te doen heeft en de klus dus graag wil hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bekijk die offertes eens goed? Is de kwaliteit hetzelfde?Zelfde verfwerk? Zelfde schuurwerk? Eén keer schilderen of een tweede laag? Hoeveel uren? Rotte plekken opnieuw stoppen en behandelen? Weet ik veel wat er nog meer bij komt kijken, maar er moet verschil in zitten.

Kijk op internet naar reviews van vorige klanten. Vraag er anders om aan de schilder zodat je kunt navragen of ze goed werk leveren. Zijn ze aangesloten bij een erkende organisatie? Heeft hij een website met voorbeelden van werk?

Een duurdere schilder, zo heb ik ervaren, had twee weken voor een klus gekend voor een totaalprijs. Was hij na één week klaar. En kon hij een andere klus aannemen. Dat is mijn winst, zei hij. Dat is dus niet goed gepland. Een dag eerder klaar of anderhalf, oké. Maar niet 36 uur. Dus deze schilder komt hier de volgende keer niet meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
De uurprijs weet ik niet. Vraag altijd en totaalprijs want anders kan die schilde er eeuwig ver doen.

Plus als je huis ouder is dan 12 jaar heb je een lagere btw- 6% ipv 19%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste tijd gaat bij het schilderen in een goede voorbereiding zitten. Goed reinigen van de ondergrond, goed schuren, verwijderen van ondeugdelijke verflagen, eventueel plamuren en kitten. Keuze van een goede professionele verf.
Afschilderen moet in minimaal twee lagen op een bestaande ondergrond; op kaal hout 3 á 4 lagen.
Daarnaast: is het 'wit' of 'zwart' . Krijg je een factuur en garantie op het geleverde werk ?
Laat je keuze mede bepalen door ervaringen van anderen in je omgeving en kijk of de offerte niet vol staat met algemeenheden waar je niets mee kan. Vraag opheldering daar waar het onduidelijk is.
De uurprijs verschilt ook per regio en b.v. het feit of het een éénmanszaak betreft of een groter bedrijf. Een groter bedrijf heeft veel meer overhead kosten.
Dus: let niet alleen op de prijs, maar vooral op de (vermeende) kwaliteit. Goed schilderwerk moet weer 5 á 8 jaar mee kunnen. Afhankelijk van de ondergrond, ligging en de milieubelasting.
Per uur moet je op 30 á 40 euro rekenen.
Voor een gemiddeld rijtjeshuis, zonder te veel daklijsten, dakkappellen e.d. reken je op 3 tot 5 mandagen.