wormen in huis (met veel poten) waar komen ze vandaan ?

we hebben de laatste tijd vaak een soort worm over de vloer lopen en geen idee wat het zijn, waar ze vandaan komen en hoe ze dus weg te halen zijn. lijkt haast wel of ze opeens uit het niet vandaan komen. zie foto voor de worm zelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
19.3K

Het beste antwoord

Dat zijn duizendpoten - ze komen van buiten en houden vooral van vochtige ruimtes. Ze ruimen de spinnen en muggen op in huis, dus eigenlijk heel nuttig, alleen niet zo prettig om te zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Biologie
De huisduizendpoot, wanneer volledig gekweekt, is 25-50 mm (één tot twee duim) lang en heeft een gemiddelde van 15 gevoelige paren van zeer lang, benen en een stijf lichaam, dat het om met het verrassen toelaat te lopen versnelt muren en langs plafonds en vloeren. Zijn lichaam is geelachtige grijs en heeft donker-gekleurde drie dorsaal strepen die zijn lengte reduceren; de benen hebben ook donkere strepen. In tegenstelling tot de meeste andere duizendpoten, hebben de huisduizendpoten en hun dichte verwanten goed ontwikkelde, gefacetteerde ogen.

De duizendpotenvoer van het huis spinnen, beddewantsen, termieten, kakkerlakken, silverfish, mieren en andere huishoudengeleedpotigen. Zij doden hun prooi door in te spuiten vergift door hun hoektanden.

De duizendpoten van het huis leggen hun eieren in de lente. In een laboratoriumexperiment van 24 huisduizendpoten, werden een gemiddelde van 63 en een maximum van 151 eieren gelegd.[1]

De jonge duizendpoten hebben vier paren benen wanneer zij worden uitgebroed. Zij bereiken een nieuw paar met de eerste het molting, en twee paren met elke het verdere molting.[2] Zij leven overal van drie tot zeven jaar, afhankelijk van het milieu.[nodig citaat]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, van deze site:
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/House_centipede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je voor je antwoord,
wellicht moeten we toch de spouwmuren gaan isoleren.

Andere antwoorden (2)

een duizendpoot geophilus longicornus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht hier een miljoenpoot te herkennen.