Onkalken Senseo

Ik heb een Senseo (model uit 2010).
Is het nodig om dit apparaat te onkalken met het dure ontkalkproduct van Senseo of kun je ook andere middelen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Antwoorden (7)

Azijn in de water ding doen en dan een paar keer net zo lang tot het weg is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, schoonmaak azijn.
Doorspoelen met water met een flinke scheut schoonmaak azijn
de 1 en 2 kopjes knop tegelijk in duwen, dan loopt hij in 1 keer leeg, wel even zorgen voor een grote bak eronder :)

daarna nog 3 keer naspoelen met schoon water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nelly: schoonmaakazijn is toch dat spul dat zo vreselijk gaat schuimen? Ik heb dat 1 keer per ongeluk in de senseo gedaan....dat was geen succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je eerst er water indoen en dan pas azijn, niet andersom, dan schuimt het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, Okee!
GEEN AZIJN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De Senseo ontkalker is gebaseerd op 100% citroenzuur! Ik heb het laatst uitgezocht en op diverse sites gekeken. Wat ik begreep is dat azijn het binnenwerk van het apparaat aantast. Kijk maar op die zakjes wat er in zit: citroenzuur.
De vraag is al eerder op GV gesteld, zie de link hieronder.
Dan krijg je genoeg informatie.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps.... ik doe het altijd met azijn!!! Bedankt voor je info +
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook te gaan doen. Die zakjes zijn waanzinnig duur. Maar toen ik op zoek ging ....
Die korreltjes zijn in groot verpakking wel veel goedkoper maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Ben nog aan het onderzoeken waar ik dat kan aanschaffen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan je niet gewoon suppermakt citroenzuur in dat ding gooien??XD of pers er een citroen in uit:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik al jaren schoonmaak azijn, mijn senseo is al 7 jaar oud en we hebben hier behoorlijk hard water, dus ik ga gewoon door met azijn :)
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ja @ik127, zie de link die ik meezond. Je kunt ook gewoon citroenzuur uit een flesje oplossen in water en dan dat door laten lopen....
Wij gebruiken de ontkalkte van HG. Die is niet zo duur, wordt ook vaak in supermarkten verkocht en bevalt ons goed.

Toegevoegd na 44 seconden:
Ik bedoel natuurlijk ontkalker, maar mijn woordenboek is erg eigenwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dure ontkalkproduct van Senseo is simpelweg citroenzuur. Voor een paar kwartjes te krijgen bij iedere toko.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat er in ontkalker citroenzuur zit is gewoon omdat azijnzuur een vloeistof is die welis waar bij 16 graden vast wordt maar die je niet in een zakje kunt doen
Zowel azijnzuur al of niet verdund en citroenzuur zijn zuren die niet direct metalen of andere producten aantasten
Gerrit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Azijn is niet hetzelfde als azijnzuur: azijn bevat maar 4-15% azijnzuur en voor de rest water.
Alleen puur, watervrij azijnzuur (ijsazijn) stolt vanaf 16 graden.
Ik doe het al vanaf het begin van de Senseo. Was denk ik een van de eersten die hem had.
Eén keer per drie maanden ontkalk ik.

In het reservoir 1/3 azijn en 2/3 water. Door laten lopen, op knop twee kopjes, dat gaat sneller.
Daarna nog 3x het hele reservoir vol vullen met water en door laten lopen.
Dan weet je zeker dat er geen vieze smaak achterblijft.

Zo ontkalkte ik vroeger ook mijn koffiezetapparaat. Nooit problemen mee gehad.