Ik woon in een koophuis in een rijtje met drie (huur)huizen met een identieke voordeur. Mag ik zomaar een andere voordeur plaatsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst informeren bij de gemeente. Soms willen ze het straatbeeld netjes houden of hebben ze andere redenen.

Het beste antwoord

In principe mag dat wel, maar overleg eerst even met de gemeente. De welstandscommissie zou er eventueel bezwaar tegen kunnen hebben omdat het de uniformiteit verandert. Grote kans dat het geen probleem is, maar als je een nieuwe deur koopt en het blijkt toch niet te mogen, zit je met een extra deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij ons is het zo dat je zelf mag weten als het jouw eigen huis is maar zou het wel kunnen dat dat per gemeente verschillend is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een koophuis bepaalt de eigenaar wat voor voordeur er in zit. Zeker zolang een ander niet meebetaalt.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat geldt niet overal hoor, sommige wijken vallen b.v. onder beschermd stadsgezicht en daar mag je het uiterlijk van je huis niet zomaar veranderen
Sommige gemeenten hebben daar regels voor.

Zeker als je - net als ik - het huis gekocht hebt van een woningbouwvereniging. Dat zit je in een wijk met allemaal dezelfde huizen, waarvan sommige huur en andere koop.

Dan kun je ook bellen met die woningbouwvereniging, of die weten of daar regels voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit staat allemaal in je koopcontract.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al ben je eigenaar van een koophuis, je mag niet zomaar een compleet andere voordeur plaatsen zonder toestemming van de gemeente. Het is gewoon niet anders. Ook al is het jouw huis, je mag het bijv. ook niet paars verven of alleen je voordeur paars verven. Als je geen last wilt van de gemeente zou ik gewoon toestemming vragen. Als het een normale voordeur is zou je in principe gewoon toestemming moeten krijgen.