Ik woon in een koophuis in een rijtje met drie (huur)huizen met een identieke voordeur. Mag ik zomaar een andere voordeur plaatsen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In principe mag dat wel, maar overleg eerst even met de gemeente. De welstandscommissie zou er eventueel bezwaar tegen kunnen hebben omdat het de uniformiteit verandert. Grote kans dat het geen probleem is, maar als je een nieuwe deur koopt en het blijkt toch niet te mogen, zit je met een extra deur.

Bij ons is het zo dat je zelf mag weten als het jouw eigen huis is maar zou het wel kunnen dat dat per gemeente verschillend is?

In een koophuis bepaalt de eigenaar wat voor voordeur er in zit. Zeker zolang een ander niet meebetaalt.

Sommige gemeenten hebben daar regels voor. Zeker als je - net als ik - het huis gekocht hebt van een woningbouwvereniging. Dat zit je in een wijk met allemaal dezelfde huizen, waarvan sommige huur en andere koop. Dan kun je ook bellen met die woningbouwvereniging, of die weten of daar regels voor zijn.

dit staat allemaal in je koopcontract.

Ook al ben je eigenaar van een koophuis, je mag niet zomaar een compleet andere voordeur plaatsen zonder toestemming van de gemeente. Het is gewoon niet anders. Ook al is het jouw huis, je mag het bijv. ook niet paars verven of alleen je voordeur paars verven. Als je geen last wilt van de gemeente zou ik gewoon toestemming vragen. Als het een normale voordeur is zou je in principe gewoon toestemming moeten krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100