Heeft iemand ervaring met hout kachel stoken op houtsnippers?

er zijn bij mij op het terrein een paar flinke bomen gekapt dat hout gaat dus de kachel in nu blijft er een paar kuub versnipperd hout over dat wil ik ook wel opstoken maar zijn daar speciale kachels voor?
iedere tip is welkom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou moeten kunnen. Hout is hout. Vraag het aan iemand die houtkachels verkoopt. Zij weten er veel van.
bamibal
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet zo lekker brandt. Er komt weinig zuurstof tussen de snippers, dus het zal eerder smeulen dan branden.
bamibal
13 jaar geleden
Tip: strooi het tussen de plantjes. Dat is goed tegen onkruid.

Het beste antwoord

Ja ervaring hiermee heb ik zeker, toen ik een partij houtsnippers kreeg, zocht ik de grootste stukker er uit, en het fijne spul rolde ik in een krant en hup, de kachel in.
Het brandde uitstekend, maar na een paar weken kwam de koolteer die in de schoorsteen ontstond, door de muur heen.
Wist ik veel!!
Nu weet ik dat hout minstens 2 jaar moet drogen wil je het goed kunnen stoken.
Dus nooit doen!!
Koolteer kan verschrikkelijk gaan stinken en is brandgevaarlijk ( schoorsteenbrand)
Je kunt het wel in je tuin gooien tussen de heesters, dan houdt het een jaar onkruid tegen, daarna is het grotendeels verrot, maar wel goed voor de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haa weer een echt ed antwoord dank
ik was ook van plan ze te drogen.het llijkt mij dat het dan een beetje als kolen moet branden.ik kwam op het idee omdat zo,n hoop ontzettend blijkt te broeien,kwam ik achter en ik dacht haa dat droogt lekker snel maar nu zit er binnen een week al schimmel in er liggen dus nogal wat beren op de weg en ik denk dat ik er maar van af zie :-(om er een experiment aan te gaan wagen en de boel maar door het postzegelbos ga verstrooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja op een hoop gaat het broeien, daarna schimmelen en daarna verrotten en over een jaar is het bijna potgrond.