Wat is de meest gezonde instelling van de kamerthermostaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (4)

Overdag (als er mensen thuis zijn maar gewoon de hele dag aan het werk) is 18-19 graden prima. Truitje en pantoffels aan voor de echte koukleumen.
's Nachts hoeft hij niet hoger dan 15, maar ook niet al te veel lager, omdat anders op opnieuw opwarmen van je huis meer energie kost dan je bespaard.
En zit je veel stil, vaak met name 's avonds, dan kun je hem best even op 20-21 zetten als je geen zin hebt om een dekentje over je heen te trekken of een vest aan te doen, maar zet hem dan bijtijds weer uit (uur voor bedtijd) want het blijft nog best even warm.

Een kamer waar ECHT| heel veel mensen in samenkomen - bijvoorbeeld voor een feest of vergadering - kun je liever aan de koude kant houden (16-17 graden) omdat het met al die mensen er in al heel snel veel warmer wordt, en dan is het al snel niet aangenaam meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hoe en waarom weet ik ook niet, zo heb ik het altijd geleerd. En ik denk dat er ook wel wat inzit. Wij hebben her vorige winter natuurlijk met die kapotte kachel gezeten, en als je probeerde het huis van koud (en dan bedoel ik ECHT koud ; onder de 9 graden) weer op een aangename temperatuur te krijgen, duurde dat niet alleen een eeuwigheid ('s middags nog niet warm) maar gierde het gas ook door de meter.
Nu laten we hem 's nachts heel iets aanstaan (rond de 12-14 graden) en is het in mim van tijd warm, terwijl we minder gas gebruiken. Ik vermoed dat het komt doordat dan ook je meubels, je muren, je 'grote dingen' in huis hun warmte te sterk gaan verliezen en weer moeten 'opwarmen' ofzo. Echt een verklaring heb ik er niet voor, ik merk alleen in de praktijk dat het werkt, en dat s nachts de kachel helemaal uit (zodat het dus afhankelijk van de buitentemperatuur heel ruim onder de 15 graden kan komen) onvoordeliger is, en je het haast niet meer warm krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
twee redenen:
De eerste is gevoelstemperatuur:
Muren warmen heel langzaam op, als deze koud worden blijven ze de hele dag koud. Om het in huis lekker aan te laten voelen zal je (onbewust) de temperatuur iets hoger zetten. De tweede is vocht. Ongeveer dezelfde uitleg, behalve dat vochtige lucht ook echt meer energie kost om op te warmen. (behalve de lucht ook water verwarmen) Als je huis goed geïsoleerd is kan het zelfs goedkoper zijn de temperatuur altijd op 18 te zetten. In plaats van 's nachts 15 en overdag 19.
(als je dit doet kan de temperatuur van het cv-water ook naar beneden: hoe lager hoe zuiniger en comfortabeler)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vergeet de belangrijkste reden:
Vergelijkbaar met autorijden: eerst stilstaan en daarna 180 rijden kost meer benzine dan een stuk 80 en een stuk 120.
Een CV is efficiënter als ie niet hard heeft te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de aanvullingen.
Dat is heel persoonlijk, bij mij staat de thermostaat altijd op 15 graden.
's avonds willen we hem wel eens even op 18 zetten, het is ook maar net wat je gewend bent en in wat voor huis je woont
Woon je in een oud huis, waar het veel tocht, door kieren en er enkel glas is of een hoekwoning waar de wind langs waait, dan zal 15 echt te koud zijn.
In een flat waar aan alle kanten gestookt wordt om je heen, zal je echt zelf minder hoeven stoken om het aangenaam te hebben.

Ook wat je doet in huis heeft invloed, zit je rustig te lezen heb je het al snel kouder, dan wanneer je aan het poetsen bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15 graden overdag, 's avonds 18 graden.
'S nachts gewoon uit.
13 jaar geleden
Stel de kamerhermostaat ‘s morgens niet te hoog in, u bent ‘s morgens vaak actief bezig en het hoeft dan niet zo warm te zijn. Bijvoorbeeld 17 graden is wellicht al voldoende. U kunt hem dan in de loop van de dag wat hoger zetten (18-19 graden) en ‘s-avonds, wanneer u niet actief meer bezig bent en u de meeste warmte nodig hebt, zet u de thermostaat naar wens nog wat hoger.

Zorg dat de kamerthermostaat op tijd naar de nachtverlaging wordt gezet.
Hoe ver dat van te voren moet voor u naar bed gaat is afhankelijk van de isolatie van uw woning en hoe koud het buiten is. Hoe beter uw woning is geisoleerd, hoe langzamer hij afkoelt. Probeer het dus uit en u vind zelf de juiste tijd om de nachtverlaging in te stellen.

Plaats de thermostaat op een goed plek, waar hij niet beinvloed wordt door tocht, de zon, warmtebronnen in de buurt zoals TV, lampen e.d. en hang hem op een hoogte van ca. 150 centimeter boven de vloer.

Koop een klokthermostaat
Met een klokthermostaat vergeet u niet om de temperatuur aan te passen als u gaat slapen of als u van huis bent.

Hoe laag moet ie ‘s nachts?
Die vraag krijg ik regelmatig. het antwoord is simpel: zet de thermostaat zo laag dat de CV ketel ‘s-nachts niet onnodig aanslaat. Natuurlijk is er wel een richtlijn en limiet: stel minimaal 5 graden lager in dan overdag, maar niet lager dan ca. 10 graden Celsius.
Bent u langere tijd afwezig? Stel dan gerust in tussen de 5 en 10- graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gerust naar de 5 a 10 graden?
5 graden is link, dan is de kans groot dat er delen van je huis onder 0 komen.. leidingen vinden dat niet leuk.
Maar ook andere dingen kunnen daar niet tegen.