Hoe komt het dat mijn Nefit combiketel bij het op temperatuur houden van het huis loeit als een misthoorn?

Niet 's ochtends tijdens het opwarmen maar overdag en 's avonds het geluid van een misthoorn maakt? Ik kan het geluid beneden duidelijk horen terwijl de ketel op zolder hangt. Zelfs buiten is het heel goed te horen. De ketel wordt ieder jaar onderhouden door een erkend installatiebedrijf. Ondertussen is het gasblok al vervangen en wordt ie iedere keer opnieuw afgesteld volgens de Nefit richtlijnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.7K

Het beste antwoord

Dit probleem klink mij heel bekend in de oren. Ben nu ongeveer 15 jaar in het bezit van een Nefit Turbo Combi 21 en kan mij nog goed herinneren dat na installatie dat ding als een koe op het dak stond te loeien. Twee maal is de warmtewisselaar vervangen en eenmaal de brander.
Waar ik inmiddels wel achter ben gekomen is dat deze ketel erg gevoelig blijkt te zijn voor hard water (kalkafzetting in je warmtewisselaar). Wat belangrijk is, is dat je er voor moet zorgen dat er voldoende circulatie in het systeem zit en dat de temperatuur van het uitgaande verwarmingwater niet te hoog wordt. Dus zullen er voldoende radiatoren open moeten staan en zou je eventueel een aanlegthermostaat (afgesteld op 80 graden celcius) direct onder de uitgaande leiding kunnen monteren. Deze zet je dan in serie met je kamerthermostaat. Hierdoor ontstaat de volgende situatie: Je kamerthermostaat vraagt warmte maar zo gauw als het uitgaande water de 80 graden bereikt zal je aanlegthermostaat er voor zorgen dat er geen warmteafgifte meer is oor je kamerthermostaat te verbreken. Nadeel is wel dat je maximale temperatuur van het verwarmingswater 80 graden is en het opwarmen van het huis wat langer zal duren.
Later kun je e.v. bekijken of je de thermostaat hoger kan zetten. Ook heb ik indertijd op advies van Nefit een liter azijn in het systeem gedaan. Dit om kalkvorming in de warmtewisselaar te voorkomen. Ik heb sindsdien geen last meer gehad van een loeiende ketel. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Grappig om te horen dat er nog meer loeiende ketels zijn. Die van mijn oudersdeed het ook. (werd aan de andere kant ben het appartementencomplex zelfs gehoord) En de monteur heeft wat instellingen gewijzigd. Wel gevraagd welke, maar dat ging mij boven mijn pet. Later ging hij het weer doen en toen mijn vader vroeg of hij het zelf kon verhelpen, kreeg hij te horen dat dat helaas niet ging. Ik vrees dus dat het niet iets is wat je zelf kunt verhelpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt duidelijk iets stuk in je verwarmingsketel. Het water is aan de kook maar kan de stoom ervan niet kwijt. Het heeft te maken met een of andere klep in de ketel die niet werkt. Het is dus nog gevaarlijk ook, wil je niet bang maken, maar toch ... Laat er maar snel een monteur naar kijken.
Ik heb nl dit probleem zelf gehad jaren geleden, maar kreeg een nieuwe ketel, van Remeha.