Hoe krijg je een permanente vouw uit fluweel?

Ik heb een kort fluwelen rokje van dikke stof en met elastaan erin. Ik vind hem net iets te kort en als ik de zoom eruit haal wordt hij een paar centimeter langer. Maar dan zit ik nog met die vouw. Eerder heb ik al eens geprobeerd zo'n vouw met een stoomstrijkijzer eruit te krijgen en dat lukte niet. Hoe pak ik dit nu aan of moet ik van het verlengen afzien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Houd de rok bij de vouw boven heet stomend water en borstel met een stevige doch schone, zachte borstel, het fluweel waaronder je een wollen lap hebt gelegd. daarna de stof laten drogen en als het droog is,de haren wat opborstelen met een borstel waar je evtl. heel weinig amandelolie hebt ingewreven. Ik had eens een lange fluwelen avondjurk gekocht en kreeg hem voor de helft van de prijs, vanwege zo'n vouw. Het was een hele klus omdat het een hele wijde rok was, maar je zag er niets meer van na deze methode.

Mijn kostuum breng ik altijd naar de stomerij. Misschien moet je daar eens vragen wat eraan te doen is. Het zal wel wat geld kosten. 10€ ofzo. Maar daardoor kun je misschien de rok wel vaker aan.

heeft u al eens geprobeerd de stof op rek te brengen en het dan in te stomen. Als er constante rek op blijft staan en de stoom verzacht de vezels kunnen die licht oprekken en weer in een gemanipuleerde positie terug vallen. (in dit geval recht)

Platgedrukt fluweel losmaken. Hiertoe dient men een warme (niet te hete) strijkbout te omwikkelen met een vochtige linnen doek, hiermee over het fluweel gaan, vrijwel zonder druk. Tegenwoordig kan men een stroomstrijkijzer op + / -8 cm afstand boven het fluweel te bewegen.

Bronnen:
http://www.frytex.nl/tips/kledingtips.php

Bij broeken die te kort geworden zijn stik ik de nieuwe zoom precies op de oude vouw.Zo zie je er het minst van. Met stoom eruit krijgen zal waarschijnlijk niet lukken. Om wat extra lengte te krijgen kun je de stof wat verlengen met een bandje. Dus eerst bandje onderaan de rok naaien en dan weer omvouwen en de nieuwe zoom maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100