waar zijn de meeste daken met dakpannen van gemaakt?

wij doen een project voor school en we moeten het materiaal van een dak weten en de K-waarde daarvan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Antwoorden (3)

Een dakpan is een dakbedekking van gebakken klei of gevormde beton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dakpannen worden gebakken van klei.
Heel veel dakpannen komen uit Tegelen

zie ook deze site:
http://www.refdag.nl/nieuws/economie/dakpannen_bakken_op_1020_graden_1_231414

Toegevoegd na 2 uur:
of deze site: http://www.joostdevree.nl/shtmls/k-waarde.shtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst word tegenwoordig de k waarde niet (vaak) meer gebruikt. Dit heet tegenwoordig de u waarde. De u waarde verkrijg je door de 1 te delen door de Rc waarde te delen. Hoe hoger een Rc waarde, hoe beter een constructie warmte isoleert. Bij een u waarde is het andersom. Hoe lager hoe beter. Om de vraag goed te kunnen beantwoorden heb ik helaas meer gegevens nodig. Want de meest voorkomende daken weet ik eigenlijk niet. Misschien bedoelt je leraar wat tegenwoordig het meest word toegepast en dat is een dak bestaande uit ( van buiten naar binnen met pannen) pannen, panlatten, tengels, geprefabriceerde dakplaten (houten balklaag met daartussen glaswol isolatie). Met daaronder een afwerkplaat. het dakpakket zorgt voor de meeste isolatiewaarde en is op Rc waarde te koop. Dit gaat meestal van de 2,5 tot 10.0 Linux is bijv een fabrikant die deze elementen maakt. Hier kan je info vanuit Putten.

Om daadwerkelijk een berekening te maken moet je een simpele formule toepassen. Dikte materiaal (in meters) delen door de Lambda waarde van het materiaal ( isoleerdende waarde). Vervolgens moet je alle materialen optellen en dan krijg je een Rc waarde ( dit is een notendop van de voledige berekening)