Welke vetplant is dit? En hoe verzorgen?

Beste goeievraag'ers,

Ik heb deze vetplant gekocht in de supermarkt, maar.. welke soort is dit? Wat is de (gewone) triviale naam? Wat is de (Latijnse) wetenschappelijke naam?

En hoeeee verzorg ik deze? (A) Weet iemand of deze ook bloemen kan bloeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.7K

Het beste antwoord

Even ter aanvulling over deze Crassula ovata.
Vetplanten worden zo genoemd, omdat de bladeren dik en vetachtig, vaak opgeblazen dik zijn.
De plant kan dus heel erg lang zonder water en krijgt hij water, dan slaat hij dat voor een deel op in zijn blad.
Staat hij in de winter op een koele plaats in huis, dan hoeft hij de hele winter geen water te hebben, staat hij wat warmer, dan eens per maand!
In de zomer is een maal per twee weken vaak voldoende.
Crassul´s bloeien bijna nooit en als ze het doen, dan zijn ze of erg oud, of ze bloeien uit armoe.
De bloemetjes zijn klein en wit, hebben niet zo veel sierwaarden, maar ruiken wel heerlijk!
Ieder jaar even in nieuwe grond zetten en een maatje grotere pot, voorkomt dat de kalk uit het gietwater , leidingwater, zich gaat ophopen boven op de potgrond, dat je dan kan zien als een witachtig op schimmel lijkend laagje.
Vaak krijgt de vetplant dan wortelrot en valt om.
De vetplanten en dus ook deze Crassula, zijn het mooiste als ze op een lichte en zonnige plaats staan, de groene bladeren gaan dan prachtig verkleuren, vaak met rode randjes.
Leuk te weten dat afgebroken blaadjes, die los op de grond liggen, vaak worteltjes krijgen en weer geplant kunnen worden, alle Crassula soorten doen dit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Ed, goede toevoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ookal was som wel eerder met de naam (som krijgt een dikke +!). Dit antwoord is wel het meest toegespitst op de hulpvraag. Bovendien is hij erg concreet (met alleen "weinig" water kan ik namelijk niet zo veel :P het liefst concrete waarden..) Bedankt allemaal!

Andere antwoorden (5)

zondagmiddagplant.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vetplanten moeten maar heel weinig water hebben. Eigenlijk moet je ze verwaarlozen. Tegen de zomer, halverwege het voorjaar, als ze in de zon staan, geef je ze ineens een flinke scheut water, dan komt de bloei.
Hoe deze soort heet, weet ik niet.
Eddy weet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt InekevL, verwaarlozen.. is dat 1x in de maand een slokje? of nog minder?
haha en waar is Eddy?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eddy weet alles van planten, hij is ook een GV er. Morgen komt hij wel met een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aaah bedankt.. ik zou je nu graag een +1 willen geven..
maar dat kan ik nog niet (A)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is zondagmiddagplant een grapje, of echt een bijnaam? Ik vond Gollums Vingers ook wel een leuke.
Dit is een plant van het geslacht Crassula. Waarschijnlijk de soort Crassula ovata. De gewone naam is vetplant (succulenten).

Vetplanten hebben weinig water nodig en zomers hoef je niet veel te verzorgen. De plant houdt van een lichte plaats, maar niet in fel zonlicht.

Tijdens de groei af en toe bemesten, bij het tuincentrum hebben ze waarschijnlijk ook wel specifieke voeding voor vetplanten.

Of deze bloeit weet ik niet. Het kunnen doorgekweekte varieteiten zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
varieteiten:

http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/22225/

In het Engels worden ze ook wel Hobbits pijp of Gollum's vingers of ET vingers genoemd.

Toegevoegd na 18 minuten:
Laat je niet misleiden door de verschillende varieteiten. Als ze bloeien hebben ze witte bloemetjes en de blaadjes hebben een rood randje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plaatjes op de wikipedia-pagina's komen niet overeen.. Als ik zo even verder google kom ik op Crassula Ovata Gollum.. zou dat m kunnen zijn? Met Crassula Ovata kom ik echt op veel verschillende planten uit.. best wel gek eigenlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook geen zoekplaatje. Er zijn zoveel variëteiten, die worden gekweekt op vorm. Neem bijvoorbeeld een plaatje van een Teckel. Als iemand vraagt wat voor soort het is en je zegt "hond" dan kan ik me voorstellen dat iemand die een labrador googled er ook niet uit komt ;o) Crassula Ovata is de soort (althans, dat denk ik). De gollum, jade of hobbit zijn verwijzingen naar varieteiten. Daar lijkt die van jou een beetje op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de plant pas echt goed determineren als deze in bloei staat (witte bloempjes).Dan moet ie wel in bloei willen, dat lukt thuis niet altijd.
leuk vetplantje. heel makkelijk, niet dood te krijgen..... heb hem al jaren, nog nooit een bloemetje in gezien.
een keer per week of twee weken water geven...

succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een vetplant en heeeeel makkelijk te verzorgen, weinig water en niet al te veel zon. Ik heb er zelf nog nooit bloemen in gehad en heb er ook nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft de naam van de soort: volgens mij is dit een Horn Tree, en geen Gollum. De laatste heeft dikkere bladeren met een soort mondjes aan het uiteinde. Zie eerste afbeelding. De Horn Tree heeft smallere pijpjes met meer vertakkingen. Zie tweede plaatje. De Nederlandse naam ervoor is "geldboompje". Hij kan in de volle zon en heeft slechts eens in de twee weken een beetje water nodig. Een sterke plant die snel groeit en vertakt. Net als alle soorten Crassula Ovata houdt hij van veel licht.
Plaatje bij antwoord
Amadea