Hoe kan het dat 1 kamer enorm vochtig is, en hoe kan je deze goedkoop ontvochtigen?

In het huis van mijn tante is maar 1 kamer van alle heel vochtig (rond de 83%). Het enige wat minimaal helpt is de kachel superhoog, maar dan nog is het rond de 65%. Raam is al vaak open. Hoe kan dat? Eigenlijk is die kamer het hele jaar vochtig.
Wat is een goedkope manier om deze kamer te ontvochtigen, huis tuin en keuken tips ofzo? Want zo een ontvochtiger is al snel 400 / 500 euro.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij de bouwmarkt vochtvangers halen. Het zijn een soort doosjes met korrels erin die vocht aantrekken, het bakje eronder vangt het water op. De korrels moeten wel af en toe vervangen worden, maar die zijn lang niet zo duur als een apparaat.

Een paar bison vochtvreters kopen en deze in de kamer plaatsen. Toegevoegd na 1 minuut: Ik heb een kleintje in mijn kelder staan en ik vervang ongeveer 1x per half jaar het zakje. Dat is ongeveer 4 euro.

Een nylon kous half vullen met zout. Ophangen in die kamer, bakje eronder en af en toe het bakje legen en het zout vervangen: vochtvreter.

Als alleen die ene kamer zo vochtig is, kun je beter op zoek naar de *oorzaak* daarvan. Is er een lekkage, of vochtdoorslag door de muren, of optrekkend vocht vanuit de bodem? Dan neem je het beste eerst die oorzaak weg. Verwarmt ze die ene kamer wellicht indirect? Of zijn alle kamers goed geïsoleerd, behalve die ene, bijvoorbeeld omdat alleen daar nog enkelglas in zit? Dan is die kamer van nature kouder dan de andere kamers, en zal alle vocht uit het hele huis juist daar neerslaan. Als dat zo is, moet je die kamer meer/beter verwarmen (als het aan de indirecte verwarming ligt), of moet je die kamer beter isoleren (als dat het verschil is). Pas als je de oorzaak niet kunt wegnemen, kun je overgaan op het kopen van vochtvreters. Vochtvreters werken prima, maar in feite doe je aan symptoombestrijding; het is altijd beter de oorzaak op te sporen en aan te pakken. Ik hoop dat dat zal lukken.

Net als Cryofiel zou ik ook opzoek gaan naar de reden, 83% is echt vochtig dus dat kan bijna niet zomaar, dat vocht moet ergens vandaan komen. Een afzuiging werkt waarschijnlijk ook, je zuigt dan de vochtige lucht weg naar buiten en droge opgewarmde lucht uit de rest van het huis stroomt de kamer in. Op de lange termijn is een afzuiging echter ook kostbaar: -energie verbruik van de afzuiger. -de opnieuw opwarmen van de afgezogen lucht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100