Kun je de leeftijd van beton bepalen?

We hebben achter huis een stuk beton liggen wat wij er zelf niet in hebben gestort. Dat maakt het beton minimaal 15 jaar oud. Nu waren wij benieuwd wie het beton wel had gestort en wanneer dat geweest kan zijn.
Dus mijn vraag is, is er een manier om te bepalen hoe oud het beton is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Antwoorden (2)

Neen, dit is visueel niet te bepalen.
Mocht u die vraag beantwoord willen hebben, ivm de eventuele sterkte, kun u een monster van het beton laten nemen. Er wordt dan een gat geboord van ongeveer 60 mm doorsnee met een 'buisboor' (hol van binnen). Het stukje wat ze er uithalen wordt getest op sterkte en samenstelling. Alles natuurlijk afhankelijk van wat uw uiteindelijke doel is met het beton. Het monster kunt u laten nemen door elke willekeurige betonmortelcentrale bij u in de buurt.Zij kunnen u vervolgens ook meer info verschaffen.
Maar dan nog is het eea afhankelijk van de bewapening (dikte en hoeveelheid betonijzer) in het beton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouder beton (ca. 60 jaar en ouder) is veel groffer van structuur en bevat veel meer (grote) stenen dan nieuwer beton.