Hoe hou ik een basilicumplantje in leven?

Ik koop er 1, geef water, maar ze zijn in notime dood.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb htzelfde probleem met munt, peterselie en bieslook. Alleen mijn thijmplant (die stugge) blijft het doen. Heb het al overgepot, heb de wortels losgemaakt en het schuim verwijderd. Ik heb het met schuim en al in de bak gezet. Geef het voldoende water en staat in het raamkozijn.

Het beste antwoord

geef het water zet het op een plek in de vensterbank waar voldoende licht is, ook kan het liggen aan de plek waar je het hebt gekocht je kan het beter bij een plantezaakje halen maar als je het bijvoorbeeld haalt bij de albert Hein dan moet je letten of de grond van het plantje vochtig is en of de bladeren stevig zijn anders zijn ze zo dood. je kan ook een keer proberen zelf er eentje te laten opkomen, als je dit doet is het aan te raden om hem te laten opgroeien in watten die je vochtig maakt en natuurlijk ook in de zon zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Water geef je al! Voldoende licht doet de rest......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om te beginnen groeien de wortels vaak de pot al uit bij aankoop. dus eerst verpotten.
basilicum houdt van licht en warmte, en staat graag licht vochtig.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
De supermarkt kwaliteit schijnt slecht te zijn, die gaan dus erg snel dood. Zorg dat je 'm op de markt koopt, je kan het verpotten zodat de plant de ruimte krijgt om te groeien. Zorg voor voldoende zon en geef elke dag water.

Toegevoegd na 52 seconden:
O ja, geef van onderaf water, op een schaaltje bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop er 1 bij een tuincentrum die buiten staat en goed afgehard is. Zet hem daarna buiten in een grotere pot en geef hem goed water. Liever weinig maar veel water tegelijk (2x in de week een flinke gieter) dan elke dag een beetje. Koop je bacillicumplantje in het voorjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring ook, in ieder geval bij gekochte plantjes. Als ik ze zelf zaai, gaat het wel goed. Het afgelopen jaar heb ik heel wat kunnen oogsten van eigengezaaide plantjes. Iets meer werk, maar het kost bijna niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik haal ze wel gewoon bij de AH of de C1000, en zet ze met hun voeten in een bak water - elke ochtend krijgen ze de rest water die nog van gisteren in m'n Senseo-voorraad zit, als ik er vers water in wil doen voor m'n ochtendbakkie.

Ik heb minimaal 3 maanden wat aan zo'n plant, uiteindelijk gaat hij meestal bloeien, of wordt zó lang, dat hij m'n uitzicht uit m'n keukenraam belemmert - dan gaat hij weg.

Dus gewoon in een schaaltje water zetten, en zorgen, dat dit nooit op raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze plantjes worden eigenlijk gekweekt voor de directe consumptie, je kan ze nog wel een weekje of zo in leven houden, maar daarna is het gebeurd, in huis staan ze veel te donker en de daglichtlengte is te kort in de winter, alleen in een verwarmde kas, kan je ze in de winter in leven houden/ kweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zet ze altijd in een potje voor het raam (direct daglicht) en geef bijna dagelijks water, want de plant verdroogt snel. Dan doet ie het zó goed dat ik hem vaak weg moet gooien omdat ie uit zijn voegen gegroeid is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je vroeg hoeveel water: tja... half kopje? Soms iets meer, soms iets minder, net hoe hard ie verdroogt is. Zie je snel genoeg. Als de bladeren slap hangen, dan snel water geven!