mag een makelaar het contract verbreken als je niet wil zakken in de vraagprijs?

we zijn al een keer op hun advies gezakt nu willen ze weer 25000 zakken dan zou het in totaal
al 50000 worden en dat willen we niet zoveel er werd telefonisch medegedeeld dat we maar een ander makelaar moeten zoeken, graag u gouden tip en advies

Toegevoegd na 1 uur:
volgens vbo Makelaars .o.z. AV CZ/44

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een makelaar kan je niet dwingen om met de prijs te zakken, de verkoper heeft daar altijd het laatste woord in. Als hij vindt dat er daarom een onwerkbare situatie is ontstaan kan hij de opdracht intrekken, wie de kosten daarvoor op zich neemt is niet duidelijk (eerlijk gezegd zit je hier in een grijs gebied) Bij deze makelaar heb je waarschijnlijk een opdracht tot dienstverlening (NVM?) getekend, daar staan de afspraken in die jullie met het makelaarskantoor hebben gemaakt (courtage, de verwachte opbrengst etc.) en die onderteken je ook. Daarin staan ook de kosten die een kantoor maakt om op te starten zoals het aanmelden van de woning op Funda, gemeentelijke informatie opvragen, adverteren, kadastrale informatie etc. Bij intrekking van de verkoper worden deze kosten in rekening gebracht. Een standaard opdracht tot dienstverlening van de NVM geeft echter geen duidelijkheid in de situatie die jij net omschrijft. Elk kantoor handelt dit anders af omdat er geen richtlijnen voor zijn. Als je een beetje kerel bent neem je als makelaarskantoor de kosten op je zodat je van elkaar af bent (bij ruzie o.i.d.) maar lang niet elk kantoor is bereid dit te doen en stuurt alsnog een rekening. Een opdracht teruggeven is bijzonder, ik zou het nooit doen want je aanbod bepaalt ook je aantal afspraken-->contacten-->nieuwe verkoop opdracht enz. Al met al hangt het dus van het kantoor af wat ze doen, omdat de NVM hier geen duidelijke regels voor heeft.

Bronnen:
http://forum.fok.nl/topic/1390571/2/25

Het is waarschijnlijk het beste een andere makelaar te zoeken. Makelaars proberen in deze moeilijke tijd toch nog een beetje omzet te maken om zelf het hoofd boven water te houden.Puur eigenbelang dus... Als het huis verkocht zou worden voor de lagere prijs kost het u direct 25000 Euro. Voor de makelaar valt de rekensom voordeliger uit:Hij krijgt 1%? over het verkoopbedrag en of dat bedrag 25000 minder is zal hem niet veel uitmaken. In de goede tijd was het niet veel anders:mijn vorige huis is achteraf té goedkoop verkocht+dat de datum voor overdracht slecht geregeld was door de makelaar. Conclusie achteraf was dat ik mijn huis beter later had kunnen verkopen! Overigens is het nu goed mogelijk te onderhandelen over de courtage zo-niet ga je naar een concurrent. Succes!

ik denk dat als de makelaar zelf het gevoel heeft dat het huis voor de prijs die je ervoor wilt hebben nog aan de straatstenen niet kwijt kan, dat hij dan wel kan zeggen dat het verstandiger is om naar een andere makelaar te gaan. Zo is hij tegen beter weten in zijn kostbare tijd aan het stoppen, dat is zonde voor die makelaar, maar ook voor jullie, want het kost je uiteindelijk beiden geld!

Als de makelaar aangeeft niet verder met u in zee te willen gaan zou ik u het advies geven daar gebruik van te maken. Het vertrouwen is nu al geschaad. Omdat het een advies is tegen uw wil in dient de makelaar voor de kosten op te draaien die reeds zijn gemaakt. Maar kijk de voorwaarden goed na die u hebt ondertekend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100