Aanvullende vraag bij het wattage van lampen, als ik ledlampen wil aanschaffen hoe reken ik dan het wattage om naar de led sterkte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip!

Het beste antwoord

Als je de lampen in je huis wilt vervangen door LED's
dan tel je het Wattage van je oude lampen op bij elkaar en deelt het door 10.Dit getal is het Wattege dat vergelijkbaar licht geeft met je oude lampen.
Voorbeeld; Stel je hebt 8 gloeilampen van 40 W. per stuk,
Je totale wattage is dan 8 maal 40 W. is 320 W. Delen door 10 wordt 32 W. Je hebt dan 32 W. aan LED verlichting nodig. Je kan natuurlijk ook per lamp door 10 delen om te kijken wat je nodig hebt.
Een ledlamp van 1-1,5 W. is dus vergelijkbaar met een gloeilamp van 10 W.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankejwel, dit snap ik tenminste ook ;-)

Andere antwoorden (1)

Een 4 watt LED Gloeilamp geeft net zo veel licht als 40 Watt gloeilamp, maar hij verbruikt 90% minder! In vergelijking met de spaarlamp verbruikt hij ongeveer de helft minder. Daar komt bij dat de gemiddelde levensduur van een LED gloeilamp maar liefst 50.000 uur is.