regelmatig kom ik een dunne kronkelige duizendpoot tegen in bed!!! wat is dit voor een dier en hoe kom ik er van af

ik heb een foto gemaakt van het diertje nadat ik hem heb gevangen en op een wc papiertje gelegd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
24.6K

Het beste antwoord

Ervan uitgaande dat jij een normale bedhygiëne hebt, en dat je bijvoorbeeld niet tussen vochtig beddengoed slaapt, moeten die duizendpoten ergens anders vandaan komen.

Ik vermoed dat ze bijvoorbeeld uit het plafond komen. Woon je direct onder het dak, en heb je een houten plafond? Kijk dan eens of het in/boven/achter dat plafond niet vochtig is. Als dat zo is, dan ligt daar de oorzaak van je probleem: daar voelen duizendpoten zich helemaal thuis, en ze leven er lang en gelukkig. Helaas valt er zo af en toe een familielid door een kier in het plafond naar beneden, hop, jouw bed in.

Doe dezelfde controle bij een eventuele dakgoot, bij de muren, bij de raamkozijnen - kortom, controleer alle donkere, vochtige, kier-achtige plekken. Mocht je een vochtprobleem tegenkomen, los dat eerst op. Maak daarna de kieren dicht - hoewel dat waarschijnlijk niet eens meer nodig is als je het vochtprobleem hebt opgelost.

(En voor zover je het niet al doet: sla na het opstaan je beddengoed helemaal van je bed af. Laat je matras zo goed mogelijk luchten, zodat jouw lichaamsvocht (kan tot drie liter zijn voor één nachtje slapen!) kan verdampen. Ook je beddengoed moet je uitspreiden, zodat het vocht dat daar in is getrokken, ook kan verdampen.)

Toegevoegd na 2 minuten:

Kun je nog even vertellen hoe je je slaapkamer verwarmt?

Niet verwarmen is prima.

Verwarmen met een radiator of een kachel op de slaapkamer zelf is ook prima.

Indirect verwarmen, wat sommige mensen doen, is juist helemaal fout - dat is de beste manier om een vochtprobleem te krijgen in je plafond en je muren. Daar krijg je dan weer insecten en schimmels van.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Duizendpoten komen alleen maar voor waar voldoende vocht is, ze kunnen absoluut niet tegen droge lucht.
Tijdens de nachtelijke uren verliest een mens veel vocht, in slaapkamers die koel worden gehouden, is het mogelijk dat een deel van dat vocht in bed blijft.
Een uitstekende oplossing is een elektrische deken in bed doen en deze overdag in een lage stand zetten, al het overtollige vocht raak je dan kwijt en stap je sávonds in een droog bed, wel dan de deken uit zetten (Of een uurtje voor het slapen gaan)
Een droog bed is bevorderlijk voor je gezondheid, vooral voor je spieren en gewrichten!
Het stroomverbruik is erg weinig.
Pas op, duizendpoten kunnen gemeen bijten!

Toegevoegd na 19 minuten:
In een onverwarmde of koele slaapkamer is het soms erg moeilijk om van dit vocht in bed af te komen, vooral als het buiten koud regenachtig of mistig weer is, ook al sla je het bed open.
gek genoeg kan je zelf vaak niet goed voelen of een bed vochtig is, pas na het plaatsen van een elektrische deken, weet/ voel je het verschil.
Meer dan de helft van de bedden is te vochtig!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist niet dat ze bijten..bah!
paulus811
13 jaar geleden
Zoveel kennis over een duizendpoot! Dikke vette +