Onze aardlekschakelaar is zojuist al voor de zevende keer vandaag uitgevlogen waardoor we zonder stroom zaten. Kan de aardlekschakelaar ook falen?

Ik ben doodsbang voor kortsluiting en brand. Wij wonen in een oud huis en ik vermoed dat het met vocht te maken heeft, maar een elektricien die hier ooit eens was die zei dat het uitgaan van de aardlekschakelaar een beveilighing was omdat je anders brand kan krijgen door kortsluiting.

Kan de aardelekschakelaar ook falen dat ie een keer niet uitgaat waardoor je wèl brand krijgt?

En hoe kun je als leek zien of uitvinden waar het euvel dan zit dat we steeds zonder stroom zitten?

Toegevoegd na 1 minuut:
beveiliging

Toegevoegd na 3 minuten:
Herstel: En hoe kun je als leek op zaterdagavond zien of uitvinden waar het euvel dan zit dat we steeds zonder stroom zitten?

Toegevoegd na 22 minuten:
Allemaal alvast heel hartelijk bedankt voor de antwoorden en mogelijke oplossingen! We zijn er mee bezig nu. En anders moet ik vanacht van nood maar opblijven ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
36.4K

Het beste antwoord

Dit betekent dat er kortsluiting ergens ontstaat. Je moet dat signaal niet negeren. De aardlekschakelaar gaat niet zomaar uit.

Je kunt als leek niet makkelijk zien waar het euvel zit. Als het heel vaak voorkomt zou je eerst kunnen testen per groep. Zet een aantal groepen uit en controleer of de aardlekschakelaar weer afslaat. Je weet dan in welk deel het zit.

Als je er niet uitkomt zou je een elektricien kunnen raadplegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Wat je nu kan doen is het uitzetten van de groepen die je niet nodig hebt. En hopen dat het niet in de groep zit waarop de ijskast, vriezer en CV is aangesloten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een dergelijke oplossing staat - iets uitgebreider - ook op de link ijstroom. Als je weet welk apparaat verdacht is, dan trek je daar de stekker van uit. Is het geen apparaat, dan zit het in de bedrading.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Natuurlijk kan een aardlekschakelaar ook "falen" maar om daar in de eerste instantie van uitgaan is niet de veiligste weg.
Je kunt een aardlekschakelaar (laten)testen maar daar heb je apparatuur voor nodig.
Probeer eerst eens uit te vinden waardoor hij er uit vliegt door te kijken welke gebruikers er aanstonden op dat moment. iets wat warm wordt (waterkoker,koffiezetapparaat) zijn de meest kwetsbare dingen die vaak aardlek geven waardoor de aardlek geactiveerd wordt.

Op zich is een aardlek niet zozeer dat er brand door ontstaat daar is kortsluiting vaker voor verantwoordelijk. Aardlek is meer als bescherming voor mensen dat ze niet onder stroom kunnen komen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja vooral dat laatste bedoel ik dus. Wat als die aardlek eens faalt wanneer we liggen te slapen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige manier is dan de aardlek laten testen of een nieuwe plaatsten (als je dat wel kan)
Maar gezien dat hij er regelmatig uitvliegt zou ik meer op zoek gaan naar iets dat hem activeert. Gewoon even opschrijven wat er allemaal aan staat en hoe lang dan valt er een heleboel af.
Dan zit er ongetwijfeld ergens een kortsluiting aan 1 van je apparaten. Probeer alles wat je momenteel niet gebruikt uit de stopcontacten te halen. Als je dan nog steeds die fout hebt moet je 1 voor 1 je andere apparaten uit het stopcontact halen, tot je weet welk apparaat die kortsluiting geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een apparaat is die kortsluiting veroorzaakt en je weet niet welke, moet je alle apparaten in huis uitschakelen en een voor een weer aan doen tot je het defect gevonden hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een aardlek schakelaar kan falen. Hier hebben ze 2 mnd geleden beide aardleks vervangen omdat ze beide niet werkten. Net als 20 andere woningen in ons blok. (Waarschijnlijk slechte serie of omdat deze nooit zijn getest door bewoners) Woning net 6 jaar oud.
Je moet van alle apparaten van die groep de stekker uit het stopcontact halen. Vervolgens ze allemaal weer terug plaatsen net zolang totdat de aardlek er weer uit knalt, dan weet je welk apparaat het probleem geeft. Of alleen je koelkast en CV aangesloten laten en verder alle onnodige apparaten dit weekend maar niet aansluiten en na het weekend een elektricien bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er geen verstand van heb ga dan niet zelf met elektriciteit aan de slag. Je kan als leek wel een paar dingen uitproberen. Ze als het mogelijk is eerst eens een zgn natte groep uit bijv de keuken als die op een aparte groep staat. Blijft de aardlek er dan in ga dan eens na wat er in de keuken het probleem zou kunnen zijn, trek alle stekker uit het stopcontact en zet de aardlek weer in, ga dan een voor een de stekkers weer terugplaatsen. Bij diegene waar de stekker er als laatste geplaatst wordt en de aardlekschakelaar uitvalt zit dan de fout.
Het heeft de laatste tijd flink gevroren is er soms een kabel naar de schuur of in de schuur of buiten verlichting die misschien problemen geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
controleer de bedrading.op 2e paasdag 1994 stond bij mij de brandweer voor de deur.120.000 gulden schade.
ook een oud huis,een gedeelte van de bedrading was vervangen voor t zicht,de rest was uit 19 30 of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kortsluiting gaat meestal de zekering ( stop) er uit.
Bij lekstroom de aardlekschakelaar.
lekstroom komt het meest voor bij apparaten die regelmatig aan staan en te maken hebben met vocht/ water.
B.v. een vijverpomp, koelkast, wasmachine, vriezer, waterkoker e.d.
Er lekt dus wat stroom weg, dit wordt gemeten met de aardlekschakelaar, die daarna de stroom uitschakeld.
Zonder de aardlekschakelaar zou je een schok/ schokje kunnen krijgen, bij aanraking van het apparaat.
Schakel de koelkast en of vriezer een paar uur uit, en kijk of het dan beter gaat.
Een gesloten vriezer/ koelkast kan best een tijdje zonder stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige manier is om groep voor groep uit te zoeken waar het kan zitten. Vaak gaat het om apparaten die een automatisch een tijdje draaien en daarna weer stoppen met stroom verbruiken, dus koelkasten, diepvriezers en boilers.

Een ervaringsverhaal over mijn eigen aardlekschakelaar. Keer op keer sloeg hij om. Na veel gezoek waren we er achter dat het iets met de koelkast te maken had, want als we daarvan de stekker uit het stopcontact haalden, gebeurde het niet meer.

Dus de hele koelkast weggehaald.

Uiteindelijk bleek het niet de koelkast zelf te zijn, maar het lampje. Telkens wanneer wij de koelkast open hadden gehad (en het lampje aan), sloeg de aardlekschakelaar om. Nadat we het lampje vervangen hadden, gebeurde het niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aardlekschakelaar zou best kapot kunnen zijn,
met kapot bedoel ik dan: te gevoelig. (als echt kapot dan doet gaat ie just niet meer uit)
Normaal schakelt die bij 30mA uit, maar misschien die van jou al bij 15mA.
Een heel klein beetje lekstroom is normaal, zeker met vochtig weer zou er buiten nu net iets meer kunnen weglekken waardoor ie nu steeds net uitgaat. (toevallig veel kerstverlichting?)

Maar er zijn vele mogelijke oorzaken.

In een oud huis waar ik heb gewoond was er een bepaalde plek op zolder. Als je daar op ging staan als er een stofzuiger of kacheltje aanstond dan ging de aardlek er uit. Duurde een hele tijd totdat we daar achter waren, de oorzaak was een slecht aangesloten nuldraad in een oude metalen lasdoos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoek uit welk apparaat er niet in orde is zet alle apparaten uit en zet er een aan als de aardlek aan blijft is dat apparaat oke en zo ga je alles na totdat je weet welk apparaat niet in orde is. wees blij dat je aardlek heb anders zou er wel eens een apparaat in de fik kunnen gaan. bij mijn was het de droger ik had gelukkig aardlekschakelaar