Mijn kamerplant heeft last van ongedierte. Wat is het en wat kan ik er aan doen?

De bladeren vallen eraf en het was zo'n mooie plant, zonde! Het zijn oranje achtige beestjes en kleiner dan de gewone bladluis. Ze zitten onder en in een soort web (zoals spinnenrag). Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik het bestrijden? (Helaas kan ik er geen foto van plaatsten want daarvoor zijn ze te klein.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.1K

Het beste antwoord

Spint of spintmijten zijn plantenparasieten die meestal tussen de 0,2 en 0,5 mm groot zijn. Er bestaan vele soorten mijten en in tegenstelling tot de insecten hebben ze acht poten die opvallend naar voor of naar achter zijn gericht. Verder hebben ze een peervormig, geelgroen, bruinachtig of rood lichaam. Spintmijten gedijen onder warme, droge omstandigheden en tasten vooral planten aan die door de droogte zijn verzwakt. Ze steken de cellen aan van de bladeren, knoppen, bloemen en vruchten, en zuigen deze leeg. Daardoor zijn deze niet meer in staat voldoende voedingsstoffen op te nemen, met de gekende gevolgen.

Symptomen

Spintmijten vermenigvuldigen zich snel bij warm en droog weer. Per jaar zijn er tot negen generaties mogelijk en een vrouwtje legt ± 80 eitjes. De parasieten overwinteren als eieren, als volwassen diertjes in de grond of in spleten van boomschors. Meestal worden eerst de symptomen en pas daarna de plaag zelf ontdekt. De eerste tekenen zijn minuscule, zilverachtige of gele spikkels op de bovenkant van de bladeren. Bij een zeer ernstige aantasting kunnen de spinsels een hele plant overtrekken.

Voorkomen is de beste bestrijding. Hou daarom de planten en hun omgeving licht vochtig. Als je een aantasting ontdekt, verwijder dan zo spoedig mogelijk de aangetaste delen. Spoel vervolgens de plant grondig af met een oplossing van spiritus en zeepsop. Herhaal deze behandeling enkele keren per week.

Als de plaag na enkele weken nog aanwezig is, dan kan je de planten bij voorkeur behandelen met een middel op basis van het natuurlijke pyrethrum. Evenwel opletten met deze middelen, want zij zijn ook voor de mens gevaarlijk bij inademen of via wonden. Hierbij moeten wij er wel rekening mee houden dat, door de snelle opeenvolging van generaties, deze spintmijten relatief snel resistent worden. Dat wil zeggen dat na een aantal behandelingen met een bepaald middel, alleen nog een ander middel helpt. Bovendien hebben de meeste insecticiden geen effect op de eieren.
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om te beginnen moet je de aarde verversen,dus de oude aarde weggooien pot goed schoonmaken.Dan neem je een plantespuit,die vul je met spiritus en wat biotex.Dat spuit je vervolgens op de plant(van wat er nog van over is).Zo een paar dagen laten staan in een koele donkere kamer,daarna afspoelen met lauw water en moet het opgelost zijn.