Ik wil graag de inhoud in liters (dm3) weten. Bedankt, Monique

Voor de aanschaf van potgrond (in liters) voor mijn hele grote plantenbakken.
Ik weet: 3.14 x ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
7K

Het beste antwoord

Even heel simpel, oppervlakte cirkel = Pi x r2

Het resultaat keer je met de hoogte, dan heb je de inhoud

Toegevoegd op 05-06-2009 12:48:43
:) als je echt niet uitkom, vul je de bak met water, en tel je hoeveel liter erin kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Pi maal diameter maal hoogte voor ronde bakken...
en pi is 3,1415...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat 3,14 is een afronding van pi.
Dan meet je de grootste breedte (diameter) van de pot en de hoogte van de pot.

Dan doe je pi (dus 3,14) maal die diameter en weet je de oppervlakte. Die vermenigvuldig je weer met de hoogte en dan weet je de inhoud, dus ook het aantal liters.
Is de bak van onder erg smal en van boven erg breed dan ga je er wel heel erg ver naast zitten.

In dat geval meet je ook de diameter van de onderkant en berekent eerst het gemiddelde van de onder- en bovenkant en vermenigvuldigt dat met pi. Anders hou je zoveel zakken over.

Dus pi x gemiddelde diameter x hoogte (en dan in decimeters).

Toegevoegd op 05-06-2009 10:32:32
Foutje foutje foutje; de HALVE diameter, de straal zeg maar dus van het midden van de pot naar de rand gemeten. :bloos bloos bloos : eerst nog maar een kop koffie voor ik uit mijn nek ga zwetsen......

Voor de volledigheid : pi x straal (1/2 diameter) x hoogte.
Pff...hpelijk nog op tijd, anders zit je straks met zand voor twéé potten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Had het al gezien en was al meteen aanhet verbeteren geslagen :wink:
Duurt alleen altijd effe bij mij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen het klopt nog steeds niet. het is straal in het kwadraat. Het wordt wel erg onduidelijk zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kill me; je hebt gelijk. Stoute mamma......
pi*straal*straal*hoogte voor een ronde bak. Je moet alle afmetingen dan wel in dm zetten.

Toegevoegd op 05-06-2009 11:12:37
Je kunt ook 1/4*pi*diameter*diameter*hoogte nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het oppervlak van een circel = pi x R^2

pi=3.14
r = de straal (halve diameter)

Dus je krijgt:

3.14 x (de straal x de straal)

En het antwoord hiervan doe je maal de hoogte van de bak. Ervan uitgaande dat het een cilinder is. Is het meer een kegel dan moet je er gewoon wat bijop tellen (of vanaf halen)

Probeer volgende keer wat meer informatie bij je vraag te vermelden aub.

Toegevoegd op 05-06-2009 10:34:44
CirKel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed. Volgende keer sneller zijn hoor ; dan maak ik niet van die domme blunders :lol:
Als je niet zo van rekenen houd kun je misschien gebruik maken van een emmer met water.
1 emmer is 10 liter