Heeft iemand richtlijnen voor de levensduur van schoenen?

Dan bedoel ik allerlei schoenen. Op een bepaald moment is het materiaal uitgelopen en de pasvorm weg. Bij gewone schoenen is het meestal duidelijk, maar hoe zit het met sportschoenen. Bijv. ski-schoenen die af en toe worden gebruikt en dan lang in de kast staan als extreem voorbeeld.

Toevoeging:
Dus met name voor schoenen die incidenteel worden gebruikt.

Zelf heb ik bergwandelschoenen en die gaan bijna 2000 km mee en als ik ze tot op de zolen afloop (natte voeten) dan weet ik zeker dat ze op zijn.

Helaas geen echt bruikbare antwoorden.
Over een tijdje stel ik misschien een meer gerichte vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
19.6K

Antwoorden (7)

Ik doe een jaar met mijn Adidasjes en dan zijn ze op. Maar ben na een jaar ook wel weer toe aan iets nieuws...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij goede sportschoenen kan de speciaalzaak (bijvoorbeeld hardloopwinkel) je goed vertellen hoeveel kilometers ze meegaan. Voor dergelijke schoenen geldt namelijk dat ze er nog prima uit kunnen zien, maar hun vering wel al kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf het bijna niet toegeven maar ik draag een paar Tods om de twee dagen en die gaan al VIJF jaar mee. En de pasvorm is ok en de leren binnenbekleding ook. En andere schoenen smijt ik weg na een half jaar, zool binnnen krult om , hiel slijt af, leder wordt krakerig.En ik wandel zeker een uur per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik koop elke maand nieuwe schoenen.

Sportschoenen hebben een bepaalde levensduur, met het gebruik van de schoen gaan de specifieke eigenschappen op den duur verloren.

Hoe snel een schoen versleten is hangt sterk af van het gebruik. Bij minimaal gebruik (1 uur per week) kan een schoen ongeveer 2 jaar mee gaan. Bij intensief gebruik (10 uur per week) kan een schoen al na drie maanden “op” zijn. Een sportschoen is vaak nog niet versleten op het moment dat deze aan vervanging toe is.

Specifieke eigenschappen als demping en stabiliteit gaan eerder verloren waardoor blessures en kleine pijntjes makkelijker kunnen ontstaan. Als u merkt na het sporten (meer) last te hebben van dit soort klachten en uw schoenen al een langere tijd heeft dan zijn deze zeker weten aan vervanging toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dagelijkse werkschoenen gaan jaren mee. Die heb ik gemiddeld twee keer per week aan. Alleen als er een leren zool onder zit, moet die zo eens per jaar worden vervangen.

't Zou behoorlijk duur zijn als mijn Van Bommels of Van Liers elk half jaar zouden moeten worden vervangen...

Mijn bergschoenen (Meindl) heb ik nu bijna twintig jaar. Ik gebruik ze niet vaak. Ze zijn nog altijd heel erg goed.

Simpele kunststof schoentjes gaan veel korter mee, ook al draag ik ze slechts twee dagen per week. Die zijn na een half jaar al redelijk slecht, na een jaar zijn ze op.

Bij bootschoenen en simpele linnen gympies moet je het treffen. Ik heb er gehad die vier jaar meegingen, ik heb er ook gehad die na vier maanden al uit elkaar vielen - en dat bij een gebruik van twee tot vier uur per week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal wel van een andere planeet zijn (heb bv geen sportschoenen of jeans) maar ik heb 6 paar schoenen en heb ze allemaal nog in guldens afgerekend. Kwaliteitsschoenen dus die wel met enige regelmaat naar een schoenmaker gaan, want tijdig onderhoud is ook bij kwaliteitsschoenen (lees gerust dure schoenen: merk Church, prijs destijds 1000-1500 gulden) van levensbelang. Volgens de fabrikant kunnen ze minimaal 20-25 jaar mee. Pas dán kopen als je voeten niet meer groeien..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nouja, dan ben ik wel een hele slechte graadmeter, want ik draag inmiddels al drie jaar uitsluitend en alleen nog maar Crocs en daar slijt dus helemaal niks aan. Ik heb van die periode twee jaar als postbode 10-15 km per dag op 1 en het zelfde paar gelopen (en ik ben geen lichtgewichtje), en ze zijn nog steeds als nieuw ; klein beetje gladdere zolen gekregen.
Maar nooit meer zere voeten, géén zweetvoeten meer ('Marleen, ik heb je schoenen even in de tuin gezet hoor......') en ik hoef maar één paar per jaar te kopen om af en toe wat nieuws aan mijn voeten te hebben. Heerlijk.

Ik denk dat het er ook erg sterk mee te maken heeft hoe je loopt (of je veel sleept met je voeten), of ze vak nat worden of dat je meer een mooi-weer-wandelaar bent die normaliter altijd in de auto zit, of je meer binnen of meer buiten loopt, of je je schoenen onafgebroken draagt of af en toe een dag laat rusten, of je ze uittrekt in huis, etc.

Bij 'normaal' doorsnee gebruik moet een paar goede leren schoenen 3 tot 6 maanden meegaan. Is het een echte lederen kwaliteitsschoen, dankun je ze nog wel een keer of wat laten oplappen ook en kun je er een jaar of twee mee doen voor er geen redden meer aan is. Onderin de kast hebben schoenen natuurlijk het eeuwige leven, bij de vervente wandelaar in weer en wind is het met een maand of 3 wel afgelopen denk ik. Synthetische schoenenen schoenen met hakken nog eerder.