Hoeveel watt mag ik maximaal over een huis tuin&keuken zekering trekken?

de cv is kapot en ik moet elektries verwarmen nu moet ik dus de stroom van verschillen groepen halen wat geen probleem is want ik heb een tekening waarop staat welk stopcontakt op welke groep zit.
ik moet even weten hoeveel stoom ik over een zekering in de kast kan trekken zonder dat ie door brand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.6K

Het beste antwoord

Op een groep mag je maximaal 3680W aansluiten. Hierbij ben ik uitgegaan van een normale groep van 230V en 16A. Het vermogen berekende je door de spanning (V) te vermenigvuldigen met de stroom (A), dit is dus 230 x 16= 3680W. Dit mag dus per groep aangesloten worden, let echter wel op de hoofdaansluiting. Deze heeft natuurlijk ook een maximum bijvoorbeeld 40A-1 fase is 9200w en 25A-3 fase is 17250W.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je op 16 A ben afgezekerd.
230V * 16A = 3680Watt:) max
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste groepen zijn 16 A afgezekerd. Dat houdt in een maximale wattage van ongeveer 3600 W. Toch zou ik het niet zo ruim nemen, en zou ik het op ongeveer 3000/3300 W houden. Dan heb je nog ruimte als er een apparaat ingeschakeld wordt en daarmee kortstondig wat meer stroom trekt. Anders heb je de kans dat als bijvoorbeeld de koelkast wat extra gaat koelen, plotseling de stoppen doorslaan. Sommige inschakelstromen kunnen best groot zijn en dus daarmee een probleem vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afhankelig van je hoofdsekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon die CV monteur bellen de gaswacht of een ander storingsbedrijf en niets klooien met elektra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die storingmonteur MOET komen daar hij er immers extra voor betaald word.Dat is hetzelfde als dat er iemand een steen door je ruit gooit.Dan MOET er ook een glaszetter komen die de boel dichtmaakt.En dan maakt het niet uit of het nou kerstmis pasen of pinksteren is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik woon als leegstands beheerder de oranisatie waar ik voor woon zegt verwarm maar elektries er waren al eerder problemen met de cv hij word niet meer gemaakt want het is te duur en het pand word ooit gesloopt dus moet het maar zo
en word wel duidelijk gelet op de hoofd zekering
groene stip is 6 ampere, rode is 10 ampere, grijze is 16 ampere. Let ook op de gezamenlijke waarde van de zogenaamde gemeentestop.
6 ampere is dus 6 x 230 watt is 1380 watt