Wat kan er mis zijn met mijn planten?

Ik heb twee medinilla magnefica's. Vorig jaar november gekregen. Tot de zomer hebben ze volop gebloeid. Daarna heeft een van de planten nog 1 bloem gehad. Vanaf november zijn ze in rust en ik geef ze niet zoveel water meer, zoals het hoort.

Plotseling kregen ze een paar weken geleden nieuwe jonge blaadjes, maar de oude vielen uit. Op zich niks aan de hand, maar nu vallen ook de jonge blaadjes uit en begint de plant helemaal kaal te worden.

Bovenste foto is zoals de plant hoort uit te zien.
Onderste foto is zoals het nu is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Is de lucht vochtig genoeg? Deze planten hebben (vooral 's winters) een vochtige omgeving nodig.

Is er een groot verschil in temperatuur tussen dag en nacht? Hij mag namelijk niet te koud worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder vond ik dit nog op internet:

"De plant zal dan, waar eerst de bloemen hebben gezeten, nieuwe bladeren gaan maken. Als deze uitgevouwen zijn is het van belang om de plant wat koeler te zetten (17 á 18°C) om knopvorming in de jonge bladeren op gang te brengen. Als de knoppen goed zichtbaar zijn kan de plant weer terug naar de normale temperatuur waardoor de knoppen zich verder kunnen ontwikkelen tot weer een nieuwe bloemenpracht."
bamibal
13 jaar geleden
Bijna zeker een gevolg van koude, leg maar eens een termometer op je vensterbank als het buiten koud is met veel wind, je zult schrikken.
Medinilla's zijn toch al moeilijke planten.
Als nieuwe blaadjes er af vallen, betekent dat de plant een ernstige groeistoornis heeft, vaak door te nat en/ of door te koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien staat de wind net iets anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
enkele weken terug was het overdag -6 graden overdag met een krachtige wind, het voel bij mij toen op, dat het op de vensterbank waar mijn orchideeën staan erg koud was, ik schrok er van zo koud!
Zulk weer hebben we vorig jaar niet gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze staan ook niet in zo'n fijne pot zie ik, die is helemaal dicht en weinig grond, als het dan een keertje te nat is, duurt het veel te lang voordat ze weer drogen, dan is het al te laat.
Zulke planten moeten eigenlijk ieder jaar in een maatje grotere pot, met nieuwe grond en op een schotel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel Orchideeën soorten willen graag een koelere perioden ( rusttijd) hebben om opnieuw te kunnen bloeien.
ik zie dat je de planten voor de raam hebt staan.
heb je ooit eens gevoeld hoe koud het bij het glas is met dit weer? Omdat die planten niet tegen die kou kunnen schrikken ze en laten ze hun blaadjes vallen om niet te beschadigen net zoals onze planten buiten hun blaadjes laten vallen om de kou te overleven. zet ze op een warme plaats en hoop het beste, anders wordt het nieuwe kopen.