Is een kunstkerstboom nou milieuvriendelijker of juist niet?

Een natuurlijk product (kerstboom) is op zichzelf natuurlijk minder milieubelastend, maar het verwijderen en transporteren ervan juist weer wel. Een kunstkerstboom kan vele jaren mee, maar doen we dat ook of zijn we er na een aantal jaar op uitgekeken? Ik ben wel benieuwd wat er nou uiteindelijk vriendelijker is voor het milieu (onmiddellijk na helemaal geen boom dan). Wat is jullie mening of kennis hierover?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (7)

Waneer een kunstkerstboom voor jaren wordt aangeschaft en gebruikt,lijkt mij dat het per saldo dan voordeliger is om die te hebben dan een echte kerstboom.

Maar wanneer,zoals laatst op het nieuws bekend werd gemaakt en nu een hype schijnt te worden( onder milieubewuste mensen), een naaldboom als kerstboom wordt gehúúrd en dan na de kerstperiode weer wordt teruggeplant,dán is denk ik toch het huren van kerstbomen op den duur milieuvriendelijker dan het massaal uit plastic en kunststof produceren van kunstkerstbomen.

Alléén zal dit kunnen werken,wanneer kerstbomen dan op grote schaal,dus massaal,zullen worden gehuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn mening is dat het lood om oud ijzer is.

Een echte boom moet gekapt worden, vervoerd worden en na afloop wordt het verbrandt. Is ook milieubelastend.

Een kunstboom kan jaren mee, maar helaas komen ieder jaar weer nieuwere en mooiere bomen op de markt en de consument is nu eenmaal geneigd om weer iets nieuws te kopen, dus de oude verdwijnt veel te vroeg in de container. Zeer milieubelastend.

Het beste is een boom met kluit en deze na kerst weer terug in de grond stoppen. Een aantal zullen het niet overleven, maar is het minst milieubelastend lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben thuis een kunstkerstboom en we gebruiken die al een aantal jaar.
ik denk niet dat we ooit nog een echte kerstboom gaan kopen.
en als je hem niet meer wilt kun je hem ook weer doorverkopen of weggeven
ik denk dat een kunstkerstboom milieuvriendelijker is (zolang je hem niet meteen wegdoet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je wel zeggen wat het onvriendelijkste is.

Wat is tegenwoordig milieuvriendelijk, overal zit wel een addertje onder het gras.....als je een kersverse kerstboom met kluit koopt hoeft hij niet meteen na de kerst de vuilniszak in, maar de tuin in.
Zonder kluit is hij al gauw na 2/3 weken niet meer om aan te zien, dus weg ermee.....

Een kunstkerstboom is wel milieuvriendelijker omdat je geen afval hebt na gebruik je bergt hem na de kerst op en klaar.

Dus als je elk jaar een kluitloze boom koopt is het voor het milieu het onvriendelijkst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vraag ik mij af, wat verstaan jullie onder milieuonvriendelijk?

Alleen CO2 uitstoot, of andere giftige stoffen?

Als het je om de CO2 uitstoot gaat dan is de kunstkerstboom milieuonvriendelijker. De fabriek die deze bomen produceert verbruikt veel energie. Hoge CO2 uitstoot. Ook moeten deze bomen ooit weer vernietigd worden.

Het hoofdbestanddeel van de kunstboom is plastic, dus uiteindelijk olie. Verbrand je dit, dan komt er ook CO2 vrij. En nog meer giftige stoffen.

De echte boom die op kwekerijen groeit neemt CO2 op, wij verbranden dit weer, maar er is vraag naar bomen dus er worden meteen nieuwe geplant. De echte kerstboom is bijna CO2 neutraal. Bij de verbranden komen er verder geen schadelijke stoffen vrij.

De echte kerstboom is dus echt heel milieuvriendelijk.

Mensen blijven toch nieuwe kunstbomen kopen, stel dat iedereen één boom voor 100 jaar gebruikt, ja dan zal ik nog wel twijfelen.

Toegevoegd na 1 uur:
Eén kunstboom maken is dezelfde CO2 uitstoot als 17 normale bomen te verbranden.

Je hebt dus minder CO2 uitstoot als je minimaal 17 jaar lang je kunstboom gebruikt.

Om nou te zeggen dat dat beter voor het milieu is, is onzin. De boom heeft diezelfde hoeveelheid CO2 daarvoor nog uit de atmosfeer opgenomen. De kunstboom is uit plastic gemaakt.

Om een kunstboom dan milieuvriendelijker te noemen is onzin. Er zijn veel meer factoren, denk aan energieverbruik fabriek, watergebruik fabriek, koelwater fabriek, afval van fabriek, schepen vol met olie, uitstoot fabriek, vernietiging bomen, er komt meer vrij dan alleen CO2.

Milieuvriendelijkheid is niet alleen CO2 uitstoot, het gaat om veel meer factoren. Van CO2 gaat de natuur niet meteen kapot. Van koelwater gaan vissen meteen dood. Van zuren die in de natuur terecht komen gaan alle planten ineens dood.

Ik ben van mening dat de onderzoeken nergens op slaan, en weet bijna zeker dat je een echte boom kunt gebruiken. Er worden namelijk ook weer nieuwe geplant.

Zie bron voor een mooi voorbeeld van SLECHT onderzoek:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kunstboom is voordeliger voor het milieu, MITS je bereid bent hem minimaal tien jaar te gebruiken - anders is het lood om oud ijzer. De gewone kerstboom is veel milieu-onvriendelijker dan mensen denken, en heeft feitelijk weinig tot niets te maken met een 'stukje natuur' in huis. Feitelijk zijn het snijbloemen, een bijzonder milieu-onvriendelijke industrie.
Elk jaar dat je je kunstboom langer gebruikt, wordt hij relatief milieuvriendelijker.

Mijn boom gaat inmiddels bijna 20 jaar mee. Elk jaar kopen of maken we 1 of 2 nieuwe versieringen en sneuvelen er ongeveer evenveel. En hij kan zeker nog wel tien jaar mee, hoor - misschien nog wel 20.

Natuurlijk komen er elk jaar mooiere en leukere bomen, maar met de versieringen er in zie je dat verschil eigenlijk nauwelijks. Denk ook eens aan een tweedehands kunstboom, van iemand die de tien jaar niet vol kon maken (of er gewoon schijt aanheeft wat voor impact dat op het milieu heeft - die menen heb je helaas ook zat ) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit soort discussies wordt heel vaak vergeten, dat een groot deel van de kerstbomen een afval product zijn van de bosbouw, ( timmerhout- vurenhout) dus in dat geval totaal geen verlies van wat dan ook, gebruikte bomen hoeven niet verbrand te worden, ze kunnen versnipperd worden en teruggebracht naar de natuur, of vercomposteerd, wel heeft het vervoer een nadelige invloed op het totaal.

Gekweekte kerstbomen zijn gewoon een 'landbouw product' veelal worden ze gekweekt op zeer slechte zandgrond, waar zonder extra veel bemesting, niet veel kan groeien, je voorkomt dus de extra veel bemesting!!

Na 7 a 10 jaar kweken is een gekweekte kerstboom klaar voor de handel, hij heeft dan wel al die jaren co2 opgenomen, fijn stof gebonden , en o.a. zuurstof geproduceerd.
Verders zijn de kerstboom velden een uitstekende biotoop voor veel dieren, waardoor er een beter ecosysteem ontstaat, aanzienlijk beter dan velden met landbouwgewassen, dat op zich weer erg positief is voor het milieu.

Indien er geen kerstbomen op deze akkers worden gekweekt, komen er wel milieu belastende andere gewassen op, dus zo gezien ook weer een pluspunt.

Een echte kerstboom is weinig milieu belastend, dat kan je van een kunstboom niet zeggen, er is nu een hele generatie nieuwe kunstkerstbomen gekomen, die er onvoorstelbaar echt uit zien, het gevolg van deze erg dure maar ook erg mooie bomen, dat er in de komende jaren zeer veel kunstbomen op de afval berg komen, want we willen straks allemaal een mooie kerstboom en niet zo'n ouderwets nepding, ook al waren ze maar enkele jaren oud, dus duurzaam is dan ook maar relatief.