wat te doen aan bladluizen op een bloembol?

ik heb een probleem. Mijn amaryllisbol zet onder de bladluizen en ik wil weten hoe ik ze op een veilige manier kan bestreiden dat het geen schade oplevert voor de plant. de bol is nog niet in bloei en ze zitten overal. lieveheerstbeestjes zijn niet te vinden.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik heb hem al geplant en hij heeft zich al geworteld.
ik wil hem er niet meer uithalen en hij mag niet beschadigen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Bestrijdt ze met een mengsel van groene zeep en spiritus met 10 delen water.
Dan ben je zo van je bladluizen af, zonder dat het je plant schaadt.

Toegevoegd na 26 minuten:
Voor de duidelijkheid: je moet de bol met het mengsel besproeien en niet de bol erin leggen. Dan loopt het minder goed af met de bloembol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groene zeep oplossen in warm water. Gebruik niet al te veel groene zeep, dan met een plantenspuit op de bloembol spuiten.

Daarna wel spoelen met water, zo'n bol dient ook als bescherming en kan wel wat aan. Wees gerust, er zal niets met je bloembol gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nadat je volgens bovenstaande antwoorden hebt gespoten, kan je voorkomen dat de luis terugkomt door een paar teentjes knoflook in de aarde te steken.
Rieneke1