Verzwakte wintertaling gevonden , en wat nu ?

Ik heb zojuist met een wandeling door de stad een verzwakte eend ( wintertaling ) gevonden . Het beestje kwam zo aangerent , en viel zo met de snavel languit in de sneeuw , en ik kon m zo oppakken . Hij was echt helemaal uitgeteld .
Ik heb m opgeraapt en meegenomen naar huis en dierenambulance gebelt . Zij nemen nu geen telefoon op dus ik denk dat ik een logé heb vanacht.
Iemand een idee wat ik het beste kan doen ?
Misschien iemand met ervaring met eenden ?
Of moet ik m gewoon in eendoosje laten zitten , tot dat ik de dierenambulance aan de telefoon krijg ?
Pff heb helemaal geen verstand van zulke beestjes

Maar als ik m had laten liggen was hij zeker weten dood gegaan

Toegevoegd na 17 uur:
Zojuist heeft de Dierenambulance hem opgehaald en brengen hem naar één of andere opvang. Is in goede handen dus . Bedankt voor jullie antwoorden , hij is in ieder geval goed de nacht doorgekomen .Zat alweer rechtop met de veertjes allemaal netjes en had zelfs een beetje brood uit het water opgegeten .

Ik geef "dierenassistent "status "beste antwoord ",ommdat deze het uitgebreidst was , en inderdaad de dierenambu hier in de regio is alleen tijdens kantooruren bereikbaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Laat hem in een doos op een droge, rustige plek staan. Niet te warm en niet te koud. Geef hem een bak water. Brood mag wel, maar dan geweekt in water. Eenden mogen ook granen en zaden, maar ik vermoed dat je dat niet in huis hebt. Heb je geen buren met een kanarie ofzo? Of zie je een vogelhuisje in een tuin in de buurt? Een handje 'lenen' voor je logeetje is misschien een idee.

Als de eend erg verzwakt is, kan hij uitgedroogd en in shock raken. misschien kan je proberen wat water in zijn bekje te gieten. Niet teveel tegelijk, geef hem de mogelijkheid tot slikken.

En dan hopen en blijven bellen totdat de dierenambulance of vogelopvang bereikbaar is. Maar in hoeverre ze uitrukken voor een eend tijdens het Sinterklaasweekend met deze sneeuwbuien...

Hulde voor je goede dierenhart trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

is er geen vogelopvang in de buurt waar je de eend kan brengen?
anders de eend rustig in een doos in de schemer laten zitten, niet te warm zetten, en morgenvroeg de ambu bellen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zou er alleen wat water bij zetten.
in de schemer zal de eend gaan rusten.
helaas werken sommige dierenambu's alleen onder kantoortijden, dus morgen meteen bellen.
dat kan de eend in de opvang eten.
eenden zijn niet snel mager/ondervoed.
voor nu is rust meer van belang.
wat goed en lief van je dat je het beestje heb meegnomen.
je zou de dierenambulance kunnen blijven proberen, al ben ik bang dat ze je doorverwijzen naar een vogelopvang.
tot die tijd zou ik het beestje ergens neerzetten waar ie niet bang is, maar wel lekker warm.
wat brood geven en een kommetje water.
zo moet je het de nacht wel redden als de dierenambulance niet komt.

nogmaals super van je, daarom een plus en succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed dat je hem meegenomen hebt denk ik.
Ik weet niet waar je woont maar er is ook een speciale vogelopvang in rotterdam, misschien kan je hem daar brengen?

Maar er is er ook 1 in Utrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur als er barre tijden zijn, zullen zieke en zwakke vogels zich afzonderen en ergens een natuurlijke dood sterven.
In tijden van vorst en sneeuw, verzamelen de gezonde eenden, leven dicht bij elkaar en zoeken met elkaar voedsel en water.
Wil je met ze mee doen, dan moet je als wintertaling een optimale conditie hebben, dus alleen de allersterkste zullen door de winter heen komen, helaas voor die anderen die zich afzonderen en sterven.
Waarschijnlijk heb je nu een zwakke of zieke eend, bijna zeker is hij binnen enkele dagen dood.
Heel misschien is het mogelijk een aangereden eend, dan is het misschien wel een gezonde eend, maar alleen aangereden, dan maak je nog een kans hem te redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wat een onzin ed.
ik verzorg al 17 jaar zieke en zwakke vogels, en echt niet om ze allemaal dood te zien gaan.
gelukkig kunnen we er ook heel wat weer op de poot krijgen en uitzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja rieneke, die discussie hebben we al meer gehad.
Slachtoffers van onze maatschappij, om welke reden dan ook hebben een goede kans het te redden, dat zijn voor een deel de vogels die bij jullie komen en het vaak redden, maar dat is niet de groep die ik bedoel.
Van alle jonge vogels, gaat 75 % dood, ieder jaar weer, dan zijn in ons land miljoenen jonge vogels, dat is de natuur en belangrijk voor het in stand houden van de soort.
Rieneke1
13 jaar geleden
slachtoffers van onze maatschappij hebben helemaal niet zo'n goede kans het te redden, dat varieert, al naar gelang de oorzaak.
die oorzaken kunnen uiteraard divers zijn.
ik weet dat er veel vogels doodgaan, dat is de natuur, en ook bij ons sterven er vogels, al dan niet met hulp.
gelukkig zijn er ook veel uitgeputte vogels, die alleen rust en eten behoeven.
om maar een van de vele voorbeelden te noemen.
wat rust, een kuurtje of zalfje, even goed eten, dat kan net het verschil maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogel die de groep verlaten en zich gaan afzonderen, doen dat niet zo maar, ze zijn dus zwakker dan de rest.
Zwakke vogels mogen in de natuur niet paren, de jongen zullen dan nog zwakker zijn.
Dat is een natuurwet, vogels in dit geval een eend, die al na een kleinweekje vorst, de groep hebben verlaten zijn dus de zwakste, dus....
Ik heb groot respect voor je, voor je kennis van dieren, voor je inzet hiervoor en ik denk dat je prima werk verricht, zou voor mij ook wel iets wezen, ik ben ook zo. Helaas is de natuur minder lief, veel jonge vogels worden gedood door huiskatten, reigers, omdat die er te veel zijn door al onze vijvers, ratten, honden enz.
In de natuur zullen voornamelijk de roofvogels de zwakke en de zieke doden.
Maar al de miljoenen katten in ons land, omdat we die zo lief vinden, zijn een ware ramp voor de vogels, zeker de jonge vogels, we praten dan over tientallen miljoenen vogels in ons land die door de katten gevangen worden, in de stad minder en op het platte land meer.
Het is tegenstrijdig gewonde vogels verzorgen en tegelijk katten houden, begrijp je nu, dat ook ik dit een erg moeilijk probleem vind, verzorgen of laten dood gaan, of laten vangen door een kat.
Rieneke1
13 jaar geleden
ed, jij gaat er van uit dat zwakte een voortdurend iets is, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
ook zwakke vogels kunnen weer aansterken, en het daarna uitstekend doen, ook qua voortplanting. wat betreft de katten, daar is onderzoek naar gedaan, waar uit bleek dat de aanwezigheid van katten de vogelstand als zodanig niet in belangrijke mate beinvloedt. ook is er in de jaren 70 een groots opgezet onderzoek gedaan, waaruit bleek dat ongeveer 85% van de vangsten bestond uit kleine knaagdieren.
de overige 15% bestond behalve uit vogels, ook uit insecten, jonge konijntjes, kikkers, salamanders enz. overigens ben ik geen voorstander van het vrij buiten laten lopen van de kat, maar uit andere overwegingen dan de vogelstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zo zullen we altijd een verschil van mening houden, jij ziet het vanuit je hulp voor zwakke en zieke vogels, ik zie het van uit de natuur en dat botst met elkaar en een zieke vogel zou ik ook helpen, maar we hebben het in het verleden gezien met de "brood"eenden hoe slecht dit af liep , dat was ook goed bedoelde hulp,en zo zijn er wel meer voorbeelden.
Het is mij al een aantal keer gebeurd dat ik 's nachts met een vogel zat.
De vogelopvang bij mij in de buurt was toen altijd bereikbaar, gelukkig, en ik kon er altijd terecht om de vogel af te leveren.
De dierenambulance is dan misschien gesloten, maar wellicht is de vogelopvang bij jou in de buurt wel bereikbaar?

Anders kan je altijd nog contact opnemen met een dienstdoende dierenarts; er is 's nachts altijd wel een praktijk geopend.
Je kan een willekeurige, nabije dierenartsenpraktijk bellen, je zal dan een bandje krijgen met de contactgegevens van de praktijk die op dat moment open is. Bel deze even op en leg de situatie voor.
Zij kunnen je het beste vertellen wat je met de eend kan doen. Wellicht hebben zij een adres waar je hem af kan geven, of kunnen ze je informeren over geschikt voedsel, etc.

Heel veel succes met de eend, ik vind het geweldig dat je het dier helpt!
Laat je weten hoe het afloopt?