Verzwakte wintertaling gevonden , en wat nu ?

Ik heb zojuist met een wandeling door de stad een verzwakte eend ( wintertaling ) gevonden . Het beestje kwam zo aangerent , en viel zo met de snavel languit in de sneeuw , en ik kon m zo oppakken . Hij was echt helemaal uitgeteld .
Ik heb m opgeraapt en meegenomen naar huis en dierenambulance gebelt . Zij nemen nu geen telefoon op dus ik denk dat ik een logé heb vanacht.
Iemand een idee wat ik het beste kan doen ?
Misschien iemand met ervaring met eenden ?
Of moet ik m gewoon in eendoosje laten zitten , tot dat ik de dierenambulance aan de telefoon krijg ?
Pff heb helemaal geen verstand van zulke beestjes

Maar als ik m had laten liggen was hij zeker weten dood gegaan

Toegevoegd na 17 uur:
Zojuist heeft de Dierenambulance hem opgehaald en brengen hem naar één of andere opvang. Is in goede handen dus . Bedankt voor jullie antwoorden , hij is in ieder geval goed de nacht doorgekomen .Zat alweer rechtop met de veertjes allemaal netjes en had zelfs een beetje brood uit het water opgegeten .

Ik geef "dierenassistent "status "beste antwoord ",ommdat deze het uitgebreidst was , en inderdaad de dierenambu hier in de regio is alleen tijdens kantooruren bereikbaar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Laat hem in een doos op een droge, rustige plek staan. Niet te warm en niet te koud. Geef hem een bak water. Brood mag wel, maar dan geweekt in water. Eenden mogen ook granen en zaden, maar ik vermoed dat je dat niet in huis hebt. Heb je geen buren met een kanarie ofzo? Of zie je een vogelhuisje in een tuin in de buurt? Een handje 'lenen' voor je logeetje is misschien een idee. Als de eend erg verzwakt is, kan hij uitgedroogd en in shock raken. misschien kan je proberen wat water in zijn bekje te gieten. Niet teveel tegelijk, geef hem de mogelijkheid tot slikken. En dan hopen en blijven bellen totdat de dierenambulance of vogelopvang bereikbaar is. Maar in hoeverre ze uitrukken voor een eend tijdens het Sinterklaasweekend met deze sneeuwbuien... Hulde voor je goede dierenhart trouwens!

is er geen vogelopvang in de buurt waar je de eend kan brengen? anders de eend rustig in een doos in de schemer laten zitten, niet te warm zetten, en morgenvroeg de ambu bellen.

wat goed en lief van je dat je het beestje heb meegnomen. je zou de dierenambulance kunnen blijven proberen, al ben ik bang dat ze je doorverwijzen naar een vogelopvang. tot die tijd zou ik het beestje ergens neerzetten waar ie niet bang is, maar wel lekker warm. wat brood geven en een kommetje water. zo moet je het de nacht wel redden als de dierenambulance niet komt. nogmaals super van je, daarom een plus en succes.

Heel goed dat je hem meegenomen hebt denk ik. Ik weet niet waar je woont maar er is ook een speciale vogelopvang in rotterdam, misschien kan je hem daar brengen? Maar er is er ook 1 in Utrecht.

Bronnen:
http://www.dierenambulance-rotterdam.nl/li...

In de natuur als er barre tijden zijn, zullen zieke en zwakke vogels zich afzonderen en ergens een natuurlijke dood sterven. In tijden van vorst en sneeuw, verzamelen de gezonde eenden, leven dicht bij elkaar en zoeken met elkaar voedsel en water. Wil je met ze mee doen, dan moet je als wintertaling een optimale conditie hebben, dus alleen de allersterkste zullen door de winter heen komen, helaas voor die anderen die zich afzonderen en sterven. Waarschijnlijk heb je nu een zwakke of zieke eend, bijna zeker is hij binnen enkele dagen dood. Heel misschien is het mogelijk een aangereden eend, dan is het misschien wel een gezonde eend, maar alleen aangereden, dan maak je nog een kans hem te redden.

Het is mij al een aantal keer gebeurd dat ik 's nachts met een vogel zat. De vogelopvang bij mij in de buurt was toen altijd bereikbaar, gelukkig, en ik kon er altijd terecht om de vogel af te leveren. De dierenambulance is dan misschien gesloten, maar wellicht is de vogelopvang bij jou in de buurt wel bereikbaar? Anders kan je altijd nog contact opnemen met een dienstdoende dierenarts; er is 's nachts altijd wel een praktijk geopend. Je kan een willekeurige, nabije dierenartsenpraktijk bellen, je zal dan een bandje krijgen met de contactgegevens van de praktijk die op dat moment open is. Bel deze even op en leg de situatie voor. Zij kunnen je het beste vertellen wat je met de eend kan doen. Wellicht hebben zij een adres waar je hem af kan geven, of kunnen ze je informeren over geschikt voedsel, etc. Heel veel succes met de eend, ik vind het geweldig dat je het dier helpt! Laat je weten hoe het afloopt?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100