Hoe kunnen planten groeien op rails (zelfs met bloemetjes) waarover 4x per uur een trein heen rijdt?

Welke soorten kunnen dat verdragen?
Gisteren zag ik tot mijn verbazing dat er meerdere planten groeiden tussen en en tegen de rails.
Ik heb altijd gedacht dat alleen als er geen trein reed dit mogelijk was. Op het betreffende station stoppen per uur 2 stoptreinen en passeren 2 IC.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Planten die tussen de rails kunnen groeien hebben zich aangepast aan deze extreme omstandigheden, of eigenlijk is het een beetje andersom.
Doordat veel planten niet tussen de rails kunnen groeien hebben de planten die dat wel kunnen geen enkele concurrentie.
Eigenlijk is het een mooi staaltje van evolutie, aanpassen of verdwijnen
Sommige planten zoals de stokroos hebben maar een kiertje tussen tegels nodig om te kunnen groeien, maar kunnen in dat kiertje wel 2m. hoog worden!
Zo zijn er dus ook planten die al het treingeweld aan kunnen en zelfs bloeien!
Er is in Nederland studie gedaan speciaal naar de vegetatie in en rond spoorbanen.
Het bleek dat juist door deze omstandigheden er vaak heel bijzondere planten groeien.
Zelfs zeldzame, alleen al door het afwezig zijn van de concurent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Planten die zo hoog worden dat ze de trein raken, worden afgerukt.

Planten die (nog) klein genoeg zijn, kunnen gewoon groeien. Waarom niet? Die planten zien vier keer per uur een schaduw en een gigantische storm, meer merken ze niet van de trein. Die schaduw is geen probleem, en zolang ze die stormwind maar kunnen weerstaan, is er geen probleem.

Het grootste probleem voor planten bij spoorrails is de hitte van de stenen, de bielzen en de rails, en de droogte.