Er loopt een egeltje in mijn achtertuin - hoe kan ik die helpen overleven?

Het vriest flink, er is niet veel beschutting in mijn achtertuin (wel in de voortuin), en er loopt dus een egeltje. Ik heb 'm kattenvoer gegeven en water maar verder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke ideeën allemaal! Ik ga wat blad op een hoop gooien in een hoekje, en die laars ga ik ook neerleggen.
En dan te bedenken dat er in de voortuin een duur egelhuis leeg staat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag 'm net onder de houtstapel wegkruipen. Ik heb wat rommel voor de ingang geschoven, om de wind tegen te houden. Misschien is het voldoende om te overwinteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! Ik wou dat ik een tuin met egeltje had :)

Het beste antwoord

Leg iets stevigs neer waar hij zich onder kan verstoppen. Een pallet bijvoorbeeld als je die ergens kunt vinden. Of maak een kleine kuil met eroverheen een oude dakpan. Zorg ook voor het nodige hooi of stro. De egel zal zich erin proberen in te graven, verstoppen. Zorg dat regen, wind en sneeuw geen vrij spel hebben. Die pallet alleen is dus niet voldoende. Je zou 'm met wat plastic kunnen afdekken, zodra er geen regen naar beneden kan druppen. Egels houden trouwens een winterslaap. Zodra ze een holletje hebben gevonden, hoef je dus waarschijnlijk niet meer te voeren. Dan ook niet storen, he! Als je 'm nu nog ziet, kun je 'm wat fruit geven. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vooral niets doen!

Een egel houdt een winterslaap en deze is blijkbaar iets te laat met het vinden van een plekje. In de winter eten ze bijna niets, want er is bijna niets aan insecten.

Laat hem rustig lopen hij zoekt zelf een plekje om zijn winterslaap te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou hem binnenhalen en in een doos zetten en morgen naar de egelopvang brengen
het wordt vannacht ijzig koud {-14} en dat beestje heeft nagenoeg geen beschutting
je hebt hem nu toch al gevoerd dus laat hem dan ook warm slapen vannacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tips voor een egel in de winter:

•Laat gezonde egels vooral met rust. Alleen zieke of zwakke dieren mag u verzorgen/bijvoeren.
•De egel houdt in de winter een winterslaap, vaak onder een heg of bladeren. Laat de egel dan met rust en verplaatst deze niet. Alleen als de egel gevaar loopt met bijv auto's.
•Geef egels nooit melk, hieraan kunnen ze dood gaan. Alleen water in een lage schaal.
•U kunt ze bijvoeren met kattenvoer, bruin brood of fruit.
•Zieke, aangereden of moederloze egel jongen moeten naar een egel opvang.
•U moet zeker weten dat er bij de egel jongen geen moeder egel in de buurt is! De moeder egel komt pas weer naar haar jongen als u weg bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg een oude rubberlaars in de tuin dan heeft hij een droog huisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor een stapel (hoop) afgevallen bladeren in een hoek in de tuin. Dat is de natuurlijke overwinterings plaats voor een egel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad het beste om de egel gewoon te laten lopen. Aangezien het zo laat in het jaar is kan het zijn dat de egel is verstoord uit zijn/haar winterslaap,en dus opzoek is naar een nieuw plekje om een winterslaap te houden. Dit gebeurd vrij vaak aangezien er op veel plaatsen blad word opgeruimd en egels juist in bladhopen overwinteren. Dus als de egel dit jaar een goed plekje vind kun je hem/haar volgend jaar goed helpen door een of meerdere hopen met blad in je tuin te laten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn eventueel speciale egelhuisjes te koop bij bvb intratuin. ik weet natuurlijk niet of hij erin wil kruipen maar als je het huisje aantrekkelijk maakt wil hij er vast wel in met die kou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het beste om niks te doen, zo verstoor je de natuur.
stel je raakt de egel aan en je prikt jezelf, dan laat je misschien geur achter en kan hij verstoten worden om dat hij jou geur draagt. de natuur is hard maar het is beter om hem niet te helpen, als hij sterk genoeg is overleeft hij het makkelijk.