Wat is aan de hand met mijn tomatenplant!

De bladeren hangen slap, en ik weet niet waarom.
Komt het door teveel water? Te weinig water? Te weinig zon misschien? Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8.9K

Het beste antwoord

De bladeren zien er gezond en mooi groen uit.
Maar ze staan in een plastic bak, staan ze buiten in de regen, dan is mogelijk dat ,de reden dat de grond nu veel te nat is.
De wortelpuntjes gaan dan verrotten en de plant kan geen water meer opnemen en gaat slap hangen.
Ook bij te veel mest, gebeurt het zelfde.
Mest zijn eigenlijk voedingszouten en bij te veel zouten, verbranden de wortelpunten.
Neem een flink pak kranten en probeer de tomatenplanten met kluit en al er uit te halen.
Zet de kluiten op de kranten en druk op de grond.
Komt er water uit de grond, dan zijn de planten ' verzopen'
Zoveel mogelijk het water er uit drukken en een dag op de kranten laten staan ( drogen)
Na een dag alles weer terug zetten.
Mogelijk overleven ze het.
Zitten er wel gaten onder in de bak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als hij het altijd al goed heeft gedaan, en nu ineens niet kan het liggen aan de aarde. misschien even opnieuw aarde erin en dan even flink wat water geven. zorg ook voor genoeg zon maar zeker niet teveel. en probeer met water geven het constant te houden. dus dat er even lange tijd steeds tussen zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik zo naar de grond kijk waar de plantjes in staan, is die veel te droog. Tomatenplanten hebben veel water nodig, dus dat zou ik ook in de gaten houden.

Ook iets om rekening mee te houden; tomatenplanten houden niet van een hoge luchtvochtigheid! Hou hier dus ook rekening mee

Ik denk dus dat het voornamelijk komt omdat je tekort water geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het op de foto niet goed zien; staat de plant buiten?

Als dat het geval is, weet ik het wel.
Dan is de omgevingstemperatuur gewoon te laag voor de plant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als tomatenplanten in het Nederlandse klimaat in de open lucht staan, dan kun je er zeker van zijn dat het niets wordt, want dan krijgen de tomatenplanten dezelfde ziekte als de aardappelen, namelijk phitophtera. Tegen deze ziekte is niets te doen, de planten worden slap en zwart en de tomaten worden ook zwart en rot. Tomatenplanten gedijen alleen maar als er niet rechtstreeks regenwater op kan vallen. Dus in een kas of onder een dak van plastic of iets dergelijks.