De Ceintuurbaan in Amsterdam begint aan de oneven kant met huisnummer 1, zoals het hoort, maar aan de even kant met huisnummer 184. Hoe kan dat??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk omdat ze huisnummers zo zijn beginnen te geven

Antwoorden (2)

Die huisnummers zijn er wel geweest: in 1961 bestond in elk geval Ceintuurbaan 44-46. Want toen is er op 13 juli een foto gemaakt voor de Actie Opgeruimd staat netjes.
Zie: http://beeldbank.amsterdam.nl/index.php?&view=1&qtype=nieuw&option=com_result&Itemid=9&e5e55c7b130d5340ae830e9829b579de=1bf748b5737d3d20d5e5831086ca35e8&p=39&p=40.
Heel leuk vond ik om te duiken in de geschiedenis van de Ceintuurbaan, aangezien ik hier zelf zes jeugdjaren heb gewoond (op een oneven nummer!). Maar het is me helaas niet gelukt om uit te vinden waar die lage even huisnummers gebleven zijn.
Amadea
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
De Ceintuurbaan is toch al een vreemde straat qua nummering, want de nummering begint niet aan de kant van het centrum van de stad. Een uitzondering dus...
Dit komt vaker voor je moet dan eens kijken op oude plattegronden van een stad en vaak ontdek je dan dat straten vroeger langer waren en dat er aan de ene kant een groot terrein was dat de ingang aan een andere straat was. Door herinrichting van het straten plan kregen sommige stukken straat een andere naam en omdat dan eigenlijk de rest van de straat omgenummerd zou moeten worden komen de problemen er moet dan een gigantische operatie plaats vinden want het gaat niet alleen om de huisnummers maar ook om aanpassingen in postcode boek gemeente archief Kadaster eventueel hypotheek register de nutsbedrijven, dus dat is erg ingrijpend en fout gevoelig. Om dat soort risico's van fouten te voorkomen is het veiliger om de rest ongemoeid te laten. Dan de teling van de straat maar vreemd laten beginnen. Maar wat denk je ervan als er een gebouw gesloopt wordt, moet je dan de telling van de straat ook aan passen. Dat wordt dan veel te kostbaar voor een kleinigheid.