Hoe kan het, dat het éne huis warmer aanvoelt dan het andere, terwijl de temperatuur er juist lager is?

In huis A staat geen verwarming aan en het voelt er koud aan. De temperatuur is er 22 graden.

In huis B staat wel de verwarming aan. Het is er slechts 19 graden maar voelt heerlijk warm aan.

Waarom heb ik het in huis B heerlijk warm terwijl de temperatuur er lager is dan in huis A waar ik het koud heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
16.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om wat voor soort verwarming gaat het? (cv, open haard)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een heel simpel en fout antwoord, maar de kleuren van muren kunnen ook een (kleine) rol spelen. Zo ervaren mensen een witte kamer kouder dan een gele kamer met dezelfde temperatuur.

Het beste antwoord

Heb je dat gemeten met dezelfde thermometer?
Verder kan huis A vochtiger zijn of minder geventileerd, ook kan de vloer kouder aanvoelen.
Het type verwarming speelt ook mee; bij vloerverwarming volstaat vaak een lagere kamertemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In het warmere huis kan een lichte toch bestaan, waardoor je het gevoel hebt dat het kil is.
In het warme huis kunnen de ruiten en wanden koelte afgeven wat koud aanvoelt
Een koude vloer maakt het meteen onbehaaglijk; Een tegelvloer vereist een hogere kamer temperatuur dan een tapijtvloer.

om een paar mogelijkheden te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het knusser ingericht, staan er kaarsen aan, hangen er gordijnen in huis B en in A niet? De muren zijn misschien dunner in huis A?
Betere isolatie?
ik doe maar een gooi...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat beweging hier het verschil maakt.
Als de verwarming aan is is de lucht in beweging. (meestal door radiatie en/of convectie) Bewegende lucht bevordert de warmteoverdracht tussen lichaam en lucht waardoor je de warmte beter kunt voelen.
Ik heb dit zelf thuis ook. Boven de 18,8°C voelt het al te warm aan. Ik heb een ongeïsoleerde plavuizenvloer zonder vloerverwarming. Die is altijd steenkoud. Door het temperatuurverschil begint de lucht te stromen.
(vergelijkbaar met tochtgevoel bij een groot raam van enkel glas waarbij je feitelijk de koude lucht naar beneden voelt vallen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan ook te maken hebben met vrijstaand, flatgebouw, rijtjeshuis. Bij een vrijstaand huis voel je wind, vocht rondom het huis, ondanks de temp. van 22 graden binnen - er zullen ook meer ventilatie-openingen zijn in een vrijstaandhuis waardoor de temperatuur binnen ook anders aanvoelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ene huis is waarschijnlijk beter geïsoleerd. Ik woon in een hoekhuis met een grote zijgevel op het noord-oosten.
Bij noord-oosten wind is de gevel echt ijskoud want die is nog niet geísoleerd. Binnenkort wordt de ruimte tussen de binnen- en buitenmuur opgespoten met isolatie materiaal en dat scheelt enorm in de warmte. Ook dubbelglas of thermopane dubbelglas verschilt niet alleen in prijs maar (alle waar naar zijn geld) ook in warmte. Zo kan het huis met thermopane- warmer zijn dan gewoon dubbelglas.
Ook de aankleding van het interieur kan uitmaken dat een huis warmer is. Vloerbedekking, zwaardere overgordijnen,een kleinere ruimte,brandende kaarsen doen niet alleen warmer aan maar het voelt voor je gevoel ook warmer aan dan een tamelijk lege ruimte met laminaat/vinyll op de vloer en geen gordijnen of vloerkleden en kil licht.
amc
13 jaar geleden
Tocht, een koude vloer en een andere inrichting zijn al genoemd. Ik zou hier nog aan toe willen voegen dat kleuren en licht ook veel uitmaken voor je warmtebeleving.
Een blauwe kamer met een raam op het noorden doet veel kouder aan dan een oranje kamer met ramen op het zuiden.