Waarom gebruiken we dakpannen voor onze huizen ipv ander materiaal? (ik doel op puntdaken)

Waarom zijn daken niet van beton, steen, hout of kunststof? En waarom bestaan daken uit al die dakpannen en niet uit 1 of meerdere grote gehelen?

Hm.. nu vraag ik me ook af waarom dakpannen, dakpannen heten..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak zijn dakpannen (sneldekpannen) al van beton /cement en niet zoals vroeger van gebakken klei

Het beste antwoord

Omdat dakpannen een zekere luxe, om niet te zegeen rijkdom aantonen. Vroeger, zelfs voor mijn tijd, waren de meeste boerderijen en huizen met plaggen of riet getooid. Alleen de rijken konden zich dakpannen veroorloven en dan vaak nog niet eens het hele dak. Daar komt dan ook de uitdrukking vandan: Die is onder de pannen.Ik kan me best voorstellen,dat er tegenwoordig beter materiaal zal zijn, als dakbedekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op een betondak moet nog steeds dakbedekking worden gelegd. Dat zie je vooral op platte dakken. Een pannendak is nog steeds de mooiste betaalbare oplossing in de productiebouw van schuine daken
ronron1212
13 jaar geleden
Omdat een dak gedekt met dakpannen iets 'heeft'......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Golfplaten als deze (Cemfort) zal ook wel werken maar zijn niet erg leuk om tegen aan te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook genoeg daken van leisteen hoor - misschien meer in het buitenland (Engeland en Duitsland) omdat daar meer leisteen voorhanden is, maar ook hier kom je het wel tegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beton en steen zijn te zwaar .
Hout is geen lang leven beschoren .
Kunststof kan men niet zo bevestigen en dan behoud men nog altijd de naden .
Dakpannen zijn licht en snel te leggen .
Goedkoop en gaan lang mee .
En als men een dakkapel wil maken dan zijn dakpannen snel te verwijderen .